Azerbaijans Grand Prix på gadebanen blev en spektakulær affære, der sluttede med at Lewis Hamilton og Mercedes – endelig! – scorede deres første 2018-sejr.
Men inden Hamilton kunne køre i mål til en overraskende og vel ikke helt fortjent sejr, skulle vi (som i ’Grand Prix Tours´ gæster’) opleve både en intern Red Bull-crash, en fejl at Sebastian Vettel og en uheldig Valtteri Bottas.
Max Verstappen kører fra krise til krise i øjeblikket, og selvom skylden for sammenstødet med teamkammerat Daniel Ricardo blev fordelt efter 50/50-metoden, forlod han Baku på en sølle ottendeplads i VM. Unge Max Attack skal geare et skridt ned og følge ’less-is-more’ teorien, før han igen kan kæmpe med om grandprix-sejre og drømme om VM-titler!
Sebastian Vettel for-bremsede sig efter en safetycar-periode sidst i løbet, og mistede dermed VM-føringen til Hamilton. Og stakkels Bottas førte indtil hans ene dæk eksploderede kort før mål.
Lyder det som et dramatisk løb? Mon ikke – og så har jeg slet ikke nævnt Kevin Magnussen endnu.
Han startede helt tilbage fra 15. postition. Under kvalifikationen faldt venstre barge-board af bilen, og da der ikke var tid til at reparere den, var han chanceløs i kampen om top-10 placeringerne på gridden. I løbet blev han påkørt i starten af Marcus Ericsson, og i slutningen ramlede han sammen med Pierre Gasly. En kaos-weekend for Kevin og co, men det er i alle tilfælde tydeligt, at Haas´ VF18-model er konkurrencedygtig. Hvis man korrigerede for de forskellige dæk-typer var K-Mag hurtigst af alle ved vintertesten på Circuit de Barcelona-Catalunya for et par måneder siden. Og det er jo præcis dér, næste grandprix køres om 14 dage. Vi ses vil til Race Night på Hotel Don Angel i Santa Susanna?