Daniel Ricciardo scorede mod alle odds årets anden grandprix-sejr i Monaco. I Monte Carlos kringlede gader betyder rå motor-power ikke så meget som på alle andre Formel 1-baner, og australieren tog pole position i sin Red Bull-Renault. Han tog føringen fra start, og på en bane, hvor det er omtrent umuligt at overhale, lignede det i løbets første minutter en nem og sikker sejr til australieren.
Men så begyndte motoren at miste effekt. Teamet anslog efter løbet, ar Renault-motoren havde helt op til 25 procent mindre power end normalt, og Ricciardo fortalte, at han i anden halvdel af løbet slet ikke brugte syvende og ottende gear. At han alligevel vandt, understreger at han leverede en fantastisk præstation, hvor han endnu en gang beviste, at han er bedre end alle andre i feltet til at gribe de chancer, der spilles i hænderne på ham.
Hans teamkammerat Max Verstappen viste til gengæld hvor dygtig han i år er til at smide alle chancer væk. I Monaco kørte han allerede i lørdagens FP3 så effektivt i hegnet, at han ikke kom til med i kvalifikationen, og derfor måtte starte bagerst. Han kørte et godt løb, men hvis han havde erobret den startposition, der var lagt op til, havde han med Ricciardos problemer vundet løbet. Nu blev han blot nummer ni, og tog fra Monaco hele 37 point op til sin teamkammerat.
Sebastian Vettel viste for andet år i træk, at Ferrari bygger en bedre (og kortere) bil til Monte Carlos gader en Mercedes, og blev uden at true Ricciardo en sikker nummer to foran Lewis Hamilton (Mercedes).
Kevin Magnussen og Haas-teamet havde en weekend til glemmebogen. VF-18 modellen passede åbenlyst ikke til den kurve-rige gadebane, men danskeren fik i det mindste fornøjelsen af endnu en gang at sætte teamkammerat Romain Grosjean på plads.
Nu venter Canadas Grand Prix – og så en lang række europæiske løb. Med Race Nights – og en Haas-racer, der igen vil være med i kampen om at være ’best-of-the-rest’!