Jeg har vist nævnt det tidligere: Ferrari er tættere på Mercedes end resultaterne af årets seks første grandprix´er antyder. Beviset kom her i Montreal, hvor Sebastian Vettel startede fra pole position og faktisk krydsede målstregen før Lewis Hamilton. Men undervejs havde Vettel lavet en af sine efterhånden alt for hyppige ’småfejl’, og været en tur af banen. Hans manøvre tilbage på den smalle bane på Ile Notre Dame blev af dommerne anset for at være ’usikker’, og han var da også tæt på at komme i clinch med Hamilton. Dommerne gav Vettel en fem sekunders tidsstraf, og så kunne englænderen cruise i mål efter tyskeren i vished om at han alligevel ville komme øverst på podiet. Dermed har Mercedes ’vundet’ alle syv løb i år mens Ferrari stadig er uden sejre. Om dommen over Vettel var fair? Jeg vil nødig dømme – jeg kan se masser af argumenter både for og imod straffen. Men jeg ved, at Emanuele Pirro (tidligere F1-kører og flerdobbelt Le Mans-vinder) var med i dommerpanelet, og jeg er sikker på han ved, hvad han har med at gøre. Og det vigtigste er egentlig ikke, om dommen er fair eller ej – det vigtige er, at Ferrari nu ser ud til at have taget endnu en lille skridt i retning af Mercedes´ F1-trone.
Hvis Vettel lavede en ’småfejl’ i løbet, lavede Kevin Magnussen en kapitalbrøler under kvalifikationen. Han knuste sin Haas-Ferrari så effektivt mod den berygtede Wall of Champions, at hans mekanikere lørdag nat måtte opbygge en helt ny bil til ham. Han startede derfor fra pitten, men tilbragte en frustrerende eftermiddag bagerst i feltet, hvor Haas´ tilbagevendende problemer med at udnytte dækkene optimalt endnu en gang kostede VM-point. Men der er håb: I de sidste to måneder har vi i fire løb med Baku, Monte Carlo og Montreal været på tre af de mest atypiske baner i F1-kalenderen. Nu venter en lang sommer på ’rigtige’ racerbaner, hvor Haas VF19 føler sig mere hjemme. Så venter der masser af VM-point på Magnussen. Og måske Ferrari-smæk til Mercedes?
Så hvad venter I på? Afsted til F1. Vi ses til Race Night!