Mercedes har ikke længere den hurtigste bil i Formel 1. Beviset: Det tyske team har ikke haft en eneste pole position efter sommerferien – Ferrari har taget fem og Red Bull en. Men Mercedes har stadig overtaget i løbene. Ikke fordi de er hurtigere end konkurrenterne. Men fordi de laver færre fejl.
I Mexico var det Max Verstappen der tog pole for Red Bull, men han blev efterfølgende rykket tre pladser tilbage, da han ignorerede det gule advarselsflag på sin hurtigste omgang. Dermed blev første startrække en hel-rød Ferrari-affære med Charles Leclerc og Sebastian Vettel. Monegaskeren tog starten, hvor Verstappen endnu en gang dummede sig.
Det lignede længe en Ferrari 1-2 sejr, men da Ferrari-mekanikerne fejlede under Leclercs stop og Mercedes-ledelsen udtænkte en smart et-stop strategi til Lewis Hamilton, rykkede englænderen i front, og sikrede sig en fortjent sejr. Han er nu 74 point foran teamkammerat Valtteri Bottas, og han kan sikre sig sin sjette VM-titel i den kommende weekend for øjnene af Grand Prix Tours´ gæster i Austin.
Kevin Magnussen og Haas-teamet havde som ventet en svær weekend i Mexico. Kombinationen af den tynde luft og Haas-racerens dårlige aerodynamik sendte teamet ned i kamp med Williams om sidstepladsen. Mens Grosjean på 17.-pladsen sluttede mellem de to Williams-kørere, leverede Magnussen faktisk et godt løb på 15.-pladsen. Han holdt Williams-kørerne bag sig og han sluttede 50 sekunder foran sin teamkammerat.
Ved at ud-kvalificerede Grosjean lørdag sikrede han sig også allerede nu den samlede sejr i Haas´ interne kvalifikations-duel, så selvom slutresultatet var skuffende, var Magnussens weekend absolut godkendt. Og alt tyder på at Circuit of the Americas i Austin passer bedre til Haas-bilerne, så vi kan se frem til en bedre weekend i Texas – hvor der jo både har Haas Fan Fest og Grand Prix Tours Race Night.
Vi ses!