Jeg bliver ikke længere overrasket, når Max Verstappen vinder med Red Bull-Honda. Men at Pierre Gasly kan blive nummer to i en Toro Rosso-Honda – dét havde jeg ikke set komme. Men det skete i Sao Paolo, og det understreger, at Honda efter fem ofte frustrerende år endelig har indhentet Mercedes og Ferrari. Efter det jeg så i Interlagos, tror jeg Verstappen kan blande sig i kampen om VM 2020: Der har aldrig været tvivl om hans evner og Red Bulls biler har altid været gode i svingene. Nu er de med de nyeste Honda-heste også med på langsiderne!
Apropos heste – eller rettere sagt ’Stejlende Hingste’: I Interlagos kom dét sammenstød mellem Ferrari kørerne Sebastian Vettel og Charles Lecerc, de har lagt op til hele sæsonen. Begge biler udgik, og den slags kan et seriøst team, der vil udfordre Mercedes, ikke tolerere. Teamchef Mattia Binotto forsøger at lægge låg på hele affæren, men hvis han for alvor vil slås med Mercedes (og Red Bull?) i 2020, kan det ikke nytte noget, at hans kørere tager point fra hinanden og teamet. Ferrari bliver nødt til at udnævne en første- og en andenkører. Problemet er bare, at hverken Vettel eller Leclerc vil acceptere andenkører-rollen. Jeg forudser en varm vinter i Maranello, og vil ikke blive overrasket, hvis Vettel pludselig finder ud af, at han faktisk godt kan undvære Formel 1.
For Magnussen og Haas blev Brasiliens Grand Prix en ny skuffelse. VF19-modellen var overraskende konkurrencedygtig under kvalifikationen, men da løbet startede under betydeligt varmere temperaturer, startede den sædvanlige nedtur. At K-Mag så også blev påkørt af Daniel Ricardo (yeps – ham der brokkede sig over Magnussens kørsel i Ungarn!) understreger kun, at det var endnu en weekend til glemmebogen.
Next (and last!) stop Abu Dhabi. Med Jan og Kevin Magnussen til Race Night!