Det bliver vildt

Det bliver vildt!

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Sakir

Eller rettere sagt: Det er vildt! Formel 1-VM 2021 startede med et brag af et løb i Bahrain, der understregede at Lewis Hamiltons regeringstid på Formel 1-tronen kører mod enden. Max Verstappen og Red Bull er klar til at overtage tronen, og det var tæt på at ske allerede i Bahrain. Hollænderen tog pole position og fightede hele løbet tæt med Hamilton, og i mål var englænderen kun 0,7 sekunder foran.

Hvorfor bliver det lige i 2021, Red Bull kan køre fra Mercedes? Det nye reglement, der på det aerodynamiske område hæmmer Mercedes´ design-koncept, er en del af forklaringen. Men mere vigtigt: Det sker (for) meget bag kulisserne i det ellers så velorganisere Mercedes-team. Motor-chef Andy Cowell, der er en af chefarkitekterne bag de seneste syv års triumftog, stopper. En række ledende ingeniører har også forladt organisationen, og selv teamchef Toto Wolff, der faktisk ejer en tredjedel af teamet, stiller spørgsmål ved sin fremtid.

Lewis Hamilton og Valtteri Bottas har kun kontrakter til og med denne sæson, og det tyder på at mindst en af dem forlader teamet efter denne sæson. Det er slet ikke fordi Mercedes-teamet er i opløsning – de har masser af gode afløsere for de folk, der forsvinder. Men der er alligevel en smule uro, og det er alt hvad Red Bull behøver.

Og så vil Honda elske at forlade Formel 1 som verdensmestre. Derfor er de ikke begyndt at drosle ned til deres Formel 1-farvel efter sæsonen – de har tvært imod skruet op for udviklingen af deres motor. Det er de berømte små marginaler – men det er dem, der går Formel 1-sæsonen 2021 til en gyser!

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA SAKIR

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Sakir

JOURNALIST-BOBLE

Der er stadig strenge corona-restriktioner for Formel 1-pressen. Vi er placeret i ’bobler’ og må i princippet ikke have kontakt med andre end vores ’boble-venner’. Jeg er blandt andre i boble med Jonas Hüttel Ekstra-Bladet, så vi kunne genoptage vores Run That Track-traditon med en løbetur på banen. Hot-hot-hot!

TESTING, JUST TESTING

Corona-restriktionerne betød også, at man ved ankomst blev testet allerede i lufthavnen. Herefter var der daglige tests – af den effektive snude-slags - på banen og endnu en test for at få lov at boarde flyet til Frankfurt og København. Heldigt, at man har næse for den slags…

HVAD ER DET MED ASTON MARTIN OG CORONA?

Årets to første positive corona-tests i paddocken kom fra Aston Martin, der måtte isolere to teammedlemmer allerede inden træningen startede. Der er syvende gang, der bliver testet positivt i teamet, der sidste år hed Racing Point. Begge 2020-kørere, Sergio Perez og Lance Stroll plus teamejer Lawrence Stroll var blandt de ’positive’.

STADIG DANSKER HOS HAAS

Kevin Magnussen er ude men der er stadig en dansker ansat hos Haas F1-team. K-Mags ’relations-manager’ fungerer nu som link mellem teamchef Guenther Steiner og teamets nye kører Nikita Mazepin.

ALONSO ER DEN BEDSTE

Fernando Alonso leverede et ganske flot comeback efter to års Formel 1-pause. Og den snart 40-årige spanier er ikke blevet mere beskeden efter at have brugt sin F1-sabbat på at vinde Le Mans to gange: Da han på en pressekonference blev spurgt, om han nu var lige så god som Lewis Hamilton og Max Verstappen, svarede han: ”Nej – jeg er bedre.”

DANSK SPONSOR TIL ALONSO

Fernando Alonso har for øvrigt fået en dansk sponsor: Han kører i år med et B&O-mærke på sin hjelm. Samarbejdet med den danske hifi-prodicent blev indledt sidste år i forbindelse med Alonsos indsats i Indy 500 i USA.

MINI-SCHUMI: ”DET ER FOR PRIVAT”

30 år efter hans far Michael debuterede i Formel 1, er Mick Schumacher nu klar til at føre de stolte familietraditioner videre. Men Mick vil ikke tale om sin far - da han på pressekonferencen i Bahrain blev spurgt om hvordan hans far så på hans debut, svarede Schumi jr: ”Det er for privat – det vil jeg ikke snakke om”. Michael Schumacher er ikke set offentligt siden et skiuheld for syv år siden.

YUKI-YAK

Yuki Tsunoda virker som et godt bud på den topkører Japanske F1-fans altid har sukket efter. Men en ting skal han lære: At moderede sit sprog. Det er åbenbart primært hans mekanikere, der har lært ham engelsk, og f-ordet optræder ofte i hans radiomeldinger. ”Jeg skal være roligere i bilen – alt den banden tager fokus,” sagde han ærligt Bahrain. Bare ’fokus’ – ikke ’fucking fokus’…

LUNDGAARDS FLOTTE OVERHALINGER

Christian Lundgaard stod for Bahrain-weekendens flotteste manøvrer, da han i Formel 2 to gange overhalede to konkurrenter i ét hug. Den 19-årige dansker fra Alpine-teamets talent-akademi skal i år køre sig til en plads i Formel 1-feltet 2022, og med en andenplads i det ene sprintløb, kom har godt fra start. Husk I kan opleve unge Lundgaard i Formel 2 i en række af årets Formel 1-weekender; første gang i Monaco sidst i maj. Ved en række andre grandrix´er er der Formel 3 med Mercedes-junior Frederik Vesti på programmet.