Vi ses – snart!

Vi ses – snart!

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Portimao

Først vandt Lewis Hamilton foran Max Verstappen. Så vandt Verstappen foran Hamilton. Og søndag var det så Hamiltons tur til at vinde foran (I har gættet det?)…Verstappen.

Formel 1-sæsonen er ved at udvikle sig til en klassisk duel. Præcis Ayrton Senna mod Alain Prost i 1980´erne, Michael Schumacher mod Mika Hakkinen i 1990´erne og Schumacher mod Fernando Alonso i 00´erne: Tidens to bedste racerkørere i intens infight.

På den smukke Portimao-bane var det Mercedes og Hamilton, der havde overtaget, men det kan sagtens være ændret allerede i næste weekend, når vi skal til Circuit de Barcelona-Catalunya i Spanien. Det er dagsformen der er afgørende, og derfor er VM-kampen både uhyre spændende og uforudsigelig.

Jeg er ked af, at I ikke kan opleve første kapitel af den tætte titelkamp. Men bare rolig: Jeg hører fra Formel 1-organisationen, at man allerede tidligt på sommeren vil begynde at lukke tilskuerne ind til løbene. I mine ører lyder det som om Østrigs Grand Prix bliver det første 2021-grandprix med tilskuere, og det er jo et løb hvor Grand Prix Tours har stolte traditioner.

Jeg satser på Race Night i Spielberg – og i alle tilfælde masser af løb hen over sommeren og efteråret med Grand Prix Tours-gæster på tribunerne.  For I vil vel ikke gå glip af årtiets Formel 1-duel? Eller Christian Lundgaards og Frederik Vestis kamp for at komme i kongeklassen?

Vi ses!

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA PORTIMAO

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Portimao - kun til GPT

78.000 CORONA TESTS

Formel 1-organisationen annoncerede I Portimao, at man i løbet af 2020-sæsonen gennemførte 78.000 corona-tests og at kun 78 var positive. De strenge corona-protokoller fortsætter i år, hvor alle – kørere, teammedlemmer, pressefolk – skal PCR-testes indenfor 24 timer fra ankomst til banen.

VETTEL OG CORONA

Inden årets første grandprix tilbød regeringen i Bahrain at vaccinere alle (med Pfizer-vaccinen). Mange tog imod det generøse tilbud, men Sebastian Vettel afslog. Begrundelsen: ”Jeg er ikke i risikogruppen - det er ikke min tur endnu.” En prisværdig indstilling af den firdobbelte verdensmester. Også selvom kyniske journalister senere har påpeget, at den 33-årige Aston Martin måske alligevel er i en form for risikogruppe: Da hans team sidste år hed Racing Point blev begge kørere og teamchefen testet positive…

USA OG MEXICO SIKRE

Selvom Canadas Grand Prix i juni er blevet aflyst, er Formel 1-organisationen sikre på at løbene i USA (24. oktober) og Mexico (31. oktober) gennemføres. Billetsalget til USA´s Grand Prix på Circuit of the Americas er netop startet, og jeg hører Grand Prix Tours planlægger at på banen udenfor Austin. Arrangørerne i Austin har også sikret sig et top-navn til koncerten på banen lørdag aften: Selveste Mr Piano Man - Billy Joel!

SPRINT-RACE AFGØR GRIDDEN

Formel 1-organisationen arbejder med et nyt kvalifikations-system. Ved tre løb i år – Storbritanniens og Italiens Grand Prix´er plus en bane udenfor Europa – vil startgridden som et forsøg blive afgjort i et sprint-race, der lørdag afvikles over 100 km. Startopstillingen til sprint-racet bliver afgjort i en normal kvalifikation fredag med Q1, Q2 og Q3.

MAZEPIN LÆSTE FORKERT

Kørerne har delte meninger om sprint-race forsøget – nogle synes det er en strålende ide; andre er mere forbeholdne. Kevin Magnussens afløser hos Haas, Nikita Mazepin, var indledningsvist begejstret, da han læste om ideen. Så opdagede han, at han havde læst det forkert – det stod IKKE spin-race.

RUSSELL MANGE TEAMKAMMERATER

Sammenstødet mellem Valtteri Bottas (Mercedes) og George Russel (Williams-Mercedes) i Imola blev stadig diskuteret i Portimao. Det er tydeligt, at Russell, der i sekunderne efter highspeed-crashen antydede, at Bottas var ude på at slå dem begge ihjel, er blevet banket på plads. I Portimao snakkede han om, at han da anså Bottas og Lewis Hamilton som sine teamkammerater. Da Mercedes-chef Toto Wolff blev bedt om en kommentar, rystede han bare på hovedet…

”GØR DET IKKE NEMT FOR MAX”

McLaren (jo – de kører også med Mercedes-motorer) skabte også ballade, da en ingeniør under kvalifikationen sagde til Lando Norris over radioen: ”Du skal ikke gøre det nemt for Max”. Nu kæmper Max Verstappen som bekendt med Lewis Hamilton (Mercedes!) om VM, og Verstappen brokkede sig da efter kvalifikationen også over, at ’trafik’ havde kostet ham pole position. Hos McLaren siger man, at ingeniør-kommentaren handlede om at Verstappen ikke skulle have en slip-stream.

KAN MAGNUSSEN OG SØN VINDE LE MANS?

Første afdeling af VM for sportsvogne afslørede, at LMP2-klassen – hvor Jan og Kevin Magnussen i Le Mans stiller op for High Class Racing – er omtrent lige så hurtige som Toyota´s nye Hypercar. Dermed er familiefirmaet Magnussen & Søn teoretisk med i kampen om den samlede sejr i Le Mans 2021: LMP2-bilerne er sandsynligvis hurtige nok til at presse bilerne fra Hypercar-klassen. Og de er så nye og uprøvede, at de næppe er så stabile som LMP2-konkurrenterne.