Danskeren foran verdensmesteren

Danskeren foran verdensmesteren

Af F1-journalist Peter Nygaard

Danske Ole Schack er mekaniker for Max Verstappen.

”Man arbejder i Formel 1, fordi det er en passion – fordi man elsker den spænding, der er forbundet med sporten.” Danske Ole Schack er efterhånden en af veteranerne i Formel 1, hvor han har arbejdet siden 2004. En lynkarriere bragte ham i løbet af få år fra et job som fejedreng på det lokale værksted hjemme i Sønder Hygum til Team Den Blå Avis’ Formel 3000-team. Og så, da Jaguar-teamet i foråret 2004 søgte nye folk, skulle Formel 1-drømmen blive til virkelighed.

“Jeg var til samtale to gange, inden jeg fik jobbet hos Jaguar, og det viste sig, at mine små hænder blev en afgørende fordel. Takket være dem fik jeg jobbet som ‘Front-end Mechanic’, og den titel har jeg haft lige siden,” fortæller Ole, der ofte optræder som gæstestjerne ved Grand Prix Tours´ Race Nights. ”Alt i Formel 1 er højspecialiseret, og jeg arbejder med forenden af bilen, hvor mine små hænder er gode til at komme ind i alle de små huller, der er i fronten på en Formel 1 bil,” siger Ole.

Da Red Bull i slutningen af 2004 købte Jaguars Formel 1-afdeling, fulgte Ole med, og han har været i teamet lige siden. ”Jeg har oplevet hvordan teamet er vokset. Jeg har været med på alle op- og nedturene,” siger den 43-årige dansker, der i dag arbejder på Max Verstappens bil. Da Red Bull-teamet i 2020 fejrede deres Formel 1-grandprix nummer 300, var der blot to af de næsten 800 medarbejdere, der havde været med hele vejen fra debuten i Australiens Grand Prix 2005: Teamchef Christian Horner – og mekaniker Ole Schack.

”Det føles som et kæmpe privilegium at have været med til Red Bulls første 300 grandprixer. Det betyder jo blandt andet, at man har været nogenlunde på toppen i de 15 år. Men jeg ved ikke lige hvad der er sket – Christian Horner har stadig alt sit hår, og det har jeg ikke…”

Undervejs har Ole arbejdet med en række grandprix-vindere og verdensmestre. ”Hos Jaguar arbejdede jeg på Mark Webbers bil. Det understregede på en eller anden måde, at min drøm om at arbejde i Formel 1 var gået i opfyldelse. I 1996 var jeg med et dansk Formel Ford-team til World Cup-festivallen på Brands Hatch-banen i England. Mark vandt titlen, og i de følgende år fulgte jeg ham i medierne – fra formel Ford videre til Le Mans og til sidst til Formel 1. Hvor det så pludselig var mig, der spændte hans seler inden han kørte på banen!
 
I de første Red Bull-sæsoner var Ole mekaniker for skotten David Coulthard.”Det var lidt at en øjenåbne da David kom ind i teamet – nu havde vi den store ’DC’, der kom fra en masse grandprix-sejre hos McLaren, i vores bil. Som front-end mekaniker var det mig, der spændte hans seler inden hans første løb for Red Bull. Og det gjorde jeg også inden hans sidste løb for os i Brasilien i 2008,” fortæller Ole. Coulthards plads blev overtaget af en ung tysker ved navn Sebastian Vettel. ”Sebastian er en super fyr – altid frisk og klar til sjov. Men samtidig en dybt professionel racerkører. Og et beskedent menneske. Det understregede han, da vi ankom til lufthavnen til et af de første løb han kørte for os. Han sad jo oppe foran i flyet på de dyre pladser, og kom derfor ud længe inden os mekanikere nede fra Monkey Class. Men det betød ikke, at han havde fine fornemmelser: Da vi kom ned i ankomsthallen, stod alle vores kufferter linet op – Seb havde brugt tiden til at tage vores kufferter ned af transportbåndet.”

Vettel vandt allerede sit tredje løb for Red Bull – det kinesiske Grand Prix i 2009. Det var samtidig Oles første grandprix-sejr, men der kom hurtigt mange flere. Vettel og Red Bull vandt VM fire år i træk fra 2010-13, og
perioden gav både Ole solide løb-bonusser og fantastiske oplevelser. Et af højdepunkterne kom efter Vettels sejr i Singapores Grand Prix i 2012, hvor teamchef Christian Horner bad danskeren være holdets repræsentant ved den officielle sejrceremoni. “Det var et kæmpe skulderklap – og en kæmpe oplevelse at stå på sejrskamlen sammen med Seb, Jenson Button og Fernando Alonso.” Sebastian Vettel forlod Red Bull, men Ole er stadig rigtig gode venner med tyskeren, der nu kører for det nye Aston Martin.”Vi får tit en sludder når vi mødes i paddocken. Og så er det jo selvfølgelig stadig mig, der skal skaffe ham hans favoritslik fra Danmark!” 

Siden 2017 er det Max Verstappen, der har kørt ’Oles Red Bull’. Det har været en lang, sej kamp, men i 2021 vandt Verstappen VM – den første titel til Red Bull siden 2013. ”Vi vil vinde – det ligger dybt i teamets DNA,” forklarer Ole. ”Det er for eksempel os, der næsten hvert år laver de hurtigste pitstop (under to sekunder, red.) og den slags er med til at motivere alle.”