Jorden rundt med 5000 elefanter

Jorden rundt med 5000 elefanter

Af F1-journalist Peter Nygaard

Formel 1-cirkuset på turne

Kurer- og fragtfirmaet DHL har i mange år arbejdet sammen med  Formel 1-organisationen. Man står for meget af transporten til de 22  løb, og DHL har regnet ud, at der til hvert løb flyttes omkring 2000 tons fragt. Med 22 løb er det cirka 44.000 tons fragt i 2020. Eller som DHL kækt har regnet ud: Vægten af cirka 5000 fuldvoksne elefanter! 

De mange tons dækker de 10 teams´ biler og materiel, Formel 1-organisationens udstyr (til blandt andet TV-transmissionerne), FIA´s  safety- og medical-cars og så videre. 

I Europa står de 10 teams selv for transporten af biler, reservedele,  værktøj og al indmaden til pit-garagerne. Det sker i store, special byggede lastbiler, og et stort team sender otte-ti lastbiler af sted med i alt 45 tons biler og udstyr. Mange teams har mere end 20 lastbilschauffører ansat til at køre materiel og motorhomes rundt i  Europa.

Til løbene udenfor Europa arrangerer Formel 1-organisationen fragten i samarbejde med DHL. Man indsætter op til seks store Boing  747 cargo-jumbojets, der afgår fra London (for Mercedes, Red Bull, McLaren Renault, Haas, Williams, Racing Point) og Milano (Ferrari, Toro Rosso og Alfa Romeo).

De store teams har mellem 30 og 40 tons luftfragt med til hvert løb  udenfor Europa. Luftfragt er uhyre kostbart, og derfor sender alle  teams også en eller to 40-fods containere af sted med skib.

I skibs-containerne er der hovedsagligt udstyr til at opbygge pitga ragerne. Hver team har typisk fire eller fem komplette pitgarager,  der så sendes rundt i et nøje udregnet system. De kan ikke nå fra løb til løb, så det første sæt sendes til sæsonpremieren i Australien,  og derfra måske videre til Canadas Grand Prix juni. Sæt 2 sendes til  årets andet løb i Bahrain, og herfra til sæsonfinalen i Abu Dhabi. Sæt  tre ryger til Kina og derfra videre til Japan og så videre. 

Motorhome på 15 lastbiler 

I paddocken har alle 10 teams deres eget hovedkvarter. Her spiser  teammedlemmerne, her underholder man VIP-gæster, her har kør ernes hvert deres lille værelse, og her har ingeniører og teamledelse  mødelokaler. 

Ved løbene udenfor Europa påhviler det de enkelte baner, at stille disse  hovedkvarterer til rådighed. På den japanske Suzuka-bane bruger man  store telte (med fast bund!), men på de fleste baner er der tale om  permanente bygninger i høj kvalitet. På Yas Marina-banen i Abu Dhabi  har hvert team sin egen toetagers bygning med tagterrasse og udsigt  over havnefronten. 

Til løbene i Europa medbringer hver teams sit eget hovedkvarter. Af his toriske grunde kaldes de stadig ’motorhomes’, men reelt er der tale om  enorme, flytbare bygninger. McLarens ’motorhome’, der officielt hedder  teamets ’Brand Centre’, flyttes rundt i Europa på 15 store lastbiler. De ankommer til banen en uge før træningen begynder, og opbygningen,  der varer op til tre dage med cirka 30 mand i aktion, starter typisk i  weekenden, så alt er klart, når resten af teamet ankommer onsdag. At  der ikke er tale om almindelige ’motorhomes’ understreges af, at der i  Mercedes midlertidige hovedkvarter skal trækkes to kilometer ledning  og kabler, inden det er fuldt funktionsdygtigt.