Sainz´ første sejr

Sainz´ første sejr

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 på Silverstone

Der er altid noget specielt over en Formel 1-kørers første grandprix-sejr. Jeg har i mine mange år i Formel 1 været privilegeret nok til at opleve de første sejre til kørere som Ayrton Senna, Michael Schumacher, Lewis Hamilton og Max Verstappen, og selvom kørerne og tiderne var vidt forskellige, havde de historiske løb én ting til fælles: Den vilde glæde og forløsning, man kunne læse i den nykårede grandprix-vinders øjne. Det er noget, der er kæmpet for siden drengeårene, og der har været mange ofre på vejen. Men den dag, man for første gang kan indtage det øverste trin på sejrskamlen, er hele rejsen værd.

I Silverstone var det Carlos Sainz´ tur. Han tog pole position i en regnvåd kvalifikation, og han vandt fortjent et kaotisk løb. Den første grandprix-sejr er en milepæl for alle kørere – nu er visheden om at man rent faktisk kan vinde på plads, og det giver ny selvtillid. Jeg vil ikke blive overrasket, hvis Ferrari-ledelsen får svært ved at styre sine kørere i den kommende måneder – unge Sainz har fået smag for mere!

Hos Haas var der også glæde, for begge kørere fik for første gang i år point. Mick Schumacher stemplede endelig ind med en stærk ottendeplads, og Kevin Magnussen fik en enkelt point for 10.-pladsen.

VM-pointene blev kørt ind fra startpositioner bagerst i feltet, og understreger at Haas-Ferrari´en trods manglende updates stadig har farten til at blande sig i midterfeltet.

Måske venter der nye VM-point allerede næste weekend i Østrigs Grand Prix på Red Bull Ring? Det kan vi passende snakke om ved lørdagens Race Night i Grand Prix Tours´ legendariske Race Camp.

Auf Wiedersehen i Østrig!

Formel 1 på Silverstone

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA Silverstone

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

FORMEL 1-KØRERNE PÅ HOPPEDYR

Der var masser af tilskuere på Silverstone allerede torsdag, og arrangørerne underholdt dem ved at invitere en række kørere til en væddeløb på hoppedyr. Mens Ferrari-kørerne Charles Leclerc og Carlos Sainz Jr har opført sig nogenlunde civiliseret bag rattet i deres Formel 1-biler, var der ingen XXX på hoppedyrene…

ECCLESTONE FORSVARER PUTIN

Den tidligere Formel 1-boss Bernie Ecclestone var i ugen op til løbet i Silverstone inviteret i ITV´s morgen-TV. Her udbredte han sig om sin ven Vladimir Putin, og den 91–årige englænder beskrev blandt andet den russiske præsident som en ’fornuftig, førsteklasses fyr’. Formel 1-organisationen, det tidligere på året aflyste grandprix´et i Sochi, reagerede omgående: ””Der er tale om Bernie Ecclestones personlige mening, og den står i skærende kontrast med Formel 1´s moderne værdier.”

PIQUET SMIDT UD AF KLUBBEN

Nelson Piquet er et andet Formel 1-navn fra fortiden, der har talt før han tænkte. Den tredobbelte verdensmester har i et interview kaldt Lewis Hamilton n-ordet, og straffen kom omgående: Piquet, der i øvrigt er svigerfar til Max Verstappen, får ikke længere adgang til paddocken.

McLAREN STØTTER MENTAL SUNDHED

McLaren støttede på Silverstone organisationen Mind, der arbejder for at forbedre mental sundhed. I ugen op til løbet kunne fans gå, løbe eller cykle Silverstone-banen rundt efter at have doneret fem Pund til ’One Lap for Mind’ indsamlingen.

HACKETT BLIVER TIL BOSS

Aston Martin, der de seneste år har arbejdet sammen med engelske Hackett, skifter tøj: Fra næste år bliver teamet partner med Hugo Boss. Det tyske tøjfirma, der i mange år var sponsor for McLaren og senere Mercedes, har været involveret i motorsport siden 1972.

ALPINE RAC(H)ER

Alpine lancerede i ugen op til det britiske grandprix et nyt program, der skal sikre større diversitet i teamet. ’Alpine Rac(h)er’ skal blandt andet sikre kvinder bedre muligheder i hele Alpine-organisationen – blandt mekanikere, ingeniører og i sidste ende også kørere.

FORMEL 1 SKAL VÆRE Co2-NEUTRAL

Formel 1-organisationen har for længst annonceret, at sporten skal være Co2-neutral fra 2030. Det blev understreget med en pressemeddelelse op til det britiske grandprix, hvor der også var store plakater i paddocken om det ambitiøse mål. Allerede fra 2026 skal Formel 1-bilerne køre på bio-brændstof.

SILVERSTONE SOLCELLER

Silverstone-banen arbejder også for at reducere motorsportens klimabelastning, og har i de seneste uger monteret 1342 solceller på den imponerende pit-bygning. Solcellerne vil dække omkring 15 procent af banens energibehov.