Her er et par sandheder om VM 2022

Her er et par sandheder om VM 2022

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Budapest

Ungarns Grand Prix blev en nervepirrende affære, der afslørede et par sandheder om Formel 1-VM 2022.07.31

For det første er Max Verstappen og Red Bul på vej mod en ny VM-titel. Efter en problematisk kvalifikation, der efterlod ham midt på gridden, kæmpede hollænderen sig i front, og vandt en af karrierens hidtil flotteste sejre.

For det andet virker det som om Ferrari bare ikke vil vinde. I Frankrig var det Charles Leclerc der fejlede – i Ungarn var det teamets strategi, der (igen!) ikke var optimal. Læg dertil de motorproblemer, der har hæmmet teamet, og det er efterhånden tydeligt, at det heller ikke bliver i 2022, at den Stejlende Hingst vrinsker en VM-titel hjem til Maranello.

Og det tredje er Mercedes nu klar til at blande sig i topkampen. Det understregede George Russell med sin flotte pole position og Lewis Hamilton med sin anden andenplads på otte dage. Mercedes er (endnu!) ikke helt på niveau med Red Bull, men de er oppe på siden af Ferrari, og det tyder alt sammen på, at resten af sæsonen vil byde på masser af close-race.

I Haas-lejren havde man endelig fået sæsonens første (og eneste!) upgrade klar, og den blev monteret på Kevin Magnussens bil. I en forvirret weekend med omskifteligt vejr var det svært at finjustere og vurdere de nye komponenter, men danskeren var generelt optimistisk.

Desværre blev løbet en skuffelse, for et mindre sammenstød med Daniel Ricardo på første omgang tvang Magnussen i pit efter en y front, og det kostede en halv omgang.

Nu holder Formel 1 sommerferie, men vi vender stærkt tilbage: Ved de næste tre løb i Belgien, Holland og Italien har vi store Race Nights.

Vi ses i Hasselt, Den Haag eller Milano!

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA BUDAPEST

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

SCHUMACHER-FERRARI UNDER HAMMEREN

Var sommerferien billigere end planlagt? Så er her en gylden mulighed for at spendere resten af budgettet. I næste kommer en af Michael Schumachers Ferrari F300-racere fra 1998 under hammeren hos Sotherby´s i USA. Auktionshuset har sat en foreløbig vurdering på otte millioner Euro. Dermed kan Ferrari 300 chassis 187 blive den hidtil dyreste ex-Schumacher Ferrari: Den nuværende rekord er på 6,35 millioner Euro (for en F2001 fra 2001-sæsonen).

FODBOLD FOR SCHUMI

24. august spiller ’Champions for Charity’; en fodboldkamp der skal indsamle penge til velgørende formål. Overskuddet går blandt andet til Schumacher-familiens Keep Fighting-fond, der støtter projekter over hele verden. Kampen, der spilles i Frankfurt, vil ud over en lang række tidligere tyske landsholdsspillere også have Mick Schumacher på et af holdkortene.

SÅDAN BLEV RED BULL-PORSCHE AFSLØRET

I Ungarn blev det klart, at Red Bull og Porsche indleder et samarbejde, der betyder at den tyske fabrik overtager 50% af energidrik-gigantens Formel 1-team. Samarbejdet, der for alvor starter i 2026, er endnu ikke officiel bekræftet, men blev afsløret af…myndighederne i Marokko. Når to så store virksomheder skal slås sammen, skal det godkendes i mange lande. Et af dem var Marokko, hvor den slags ansøgninger er offentligt tilgængelige.

IKKE EN ’NICE’ IDE

Alt tyder på at Formel 1 ikke vender tilbage til Paul Ricard-banen i Le Castellet, og lokale kræfter forsøger nu at finde et andet sted at afholde Frankrigs Grand Prix. Formel 1-organisationen har talt om et gadeløb i Nice, men den ide afvises nu af byens borgmester Christian Estrosi. ”Det kommer ikke til at ske så længe vi har et permanent anlæg i Le Castellet,” siger han. Estrosi er med i organisations-kommiteen for Paul Ricard-banen, der ligger 170 km fra Nice.

FULDT HUS I MONZA

Arrangørerne af Italiens Grand Prix i Monza gør klar til ’fuldt hus’: Man venter 320.000 tilskuere over de tre dage - angiveligt det største antal nogensinde. Banen nord for Milano fejrer i øvrigt 100 års jubilæum i år. Skal du med? Grand Prix Tours har stadig en håndfuld af de eftertragtede billetter.

KOVALAINEN: ”MIT LIVS DUMHED”

Husker I Heikki Kovalainen? Finnen var udset til en stor Formel 1-karriere, og debuterede for Renault i 2007. Så fulgte to sæsoner hos McLaren og en enkelt grandprix-sejr i Ungarn 2008. Herefter kørte Kovalainens Formel 1-karriere ud i sandet hos Lotus/Caterham. Finnen havde flamboyante Flavio Briatore som manager, og han indrømmer nu, at han ikke skulle have stoppet samarbejdet i 2009: ”Det var den største fejl i min karriere,” siger Kovalainen, der i dag kører i det japanske rally-mesterskab.

FITTIPALDI - EN FYRIG FAMILIE

Den brasilianske Fittipaldi-familie har udviklet sig til et sandt racer-dynasti. Det blev grundlagt af Emerson (verdensmester 1972 og 74) og Wilson, der kørte Formel1 i 1970´erne. I begyndelsen af 1990´erne kørte Wilson´s søn Christian Formel 1, og i dag er Emersons børnebørn Pietro og Enzo (billedet) henholdsvis reservekører for Haas F1 team og Formel 2-kører. Emersons yngste søn Emmo Jr kørte sidste år Formel 4 i Danmark, og deltager nu i det tyske mesterskab. I den store familie kan 26-årige Pietro kalde 15-årige Emmo Jr for onkel!

VERSTAPPEN-FAR I RALLY-VM

Jos Verstappen, far til verdensmesteren Max, debuterer i rally-VM i slutningen af august. Den 50-årige, tidligere Formel 1-kører stiller op i den belgiske VM-afdeling Ypres i en Citroen C3 Rally2. Jos Verstappen kørte fra 1994-2003 i alt 107 Formel 1-løb og overtog i 1998 Jan Magnussens sæde hos Stewart-Ford. Han kørte sine sidste Formel 1-løb i 2003 som teamkammerat med Nicolas Kiesa hos Minardi.

RACE NIGHT MED GUEST STAR

Grand Prix Tours´ Race Night blev i Budapest afholdt på det fashionable Hotel Continental. Vært Peter Nygaard havde en gælstestjerne med: Kevin Magnussens´ Relations Manager Jesper Carlsen kom med insider-nyt fra K Mag-lejren.