Med den nye Hypercar-klasse kører sportsvogns-VM og Le Mans mod en ny guldalder. Og du kan komme med til festen: Grand Prix Tours er specialister i Le Mans, hvor Danmark har fabrikskørere i tre af de største teams.
I år er det 10 år siden en dansk kører vandt Le Mans generelt: I 2013 sikrede Tom Kristensen sammen med Allan McNish og Loic Duval sig sin niende og sidste sejr i 24-timersløbet.
I de forløbne år har danske kørere scoret en række klassesejre, men nu er der igen en dansk kører blandt de absolutte favoritter til den samlede sejr. Navnet er Mikkel Jensen, 28-årig fabrikskører for Peugeot.
Peugeot er den primære udfordrer til Toyota, der har siddet solidt på Le Mans-tronen siden 2017. Den franske fabrik, der senest vandt 24-timersløbet i 2009, har nu i to år arbejdet på en ny Hypercar, der debuterede i VM-serien sidste år. Her valgte man ikke at stille til start i Le Mans, men nu er bilen klar.
Det er to år siden Mikkel Jensen efter en lynkarriere blev udtaget til Peugeot-teamet. Jensen havde nået den modne alder af 15 år, da han i 2010 opdagede gokart, men så gik det stærkt. I 2013 debuterede han i det tyske Formel ADAC-mesterskab, som han vandt året efter. Så fulgte to år i Formel 3 i kamp med blandt andre Charles Leclerc, George Russell, Alexander Albon og Lance Stroll.
Da der manglede økonomi til at rykke videre i formel-hierakiet, skiftede Mikkel Jensen fokus. I Formel 3 havde han være juniorkører for Mercedes – nu fik han samme status hos BMW i GT-racing. Fra BMW gik racer-rejsen videre til prototyper, hvor han i 2019 vandt ELMS-seriens LMP3-klasse. De næste år var Mikkel Jensen freelance-racerkører med topresultater i en lang række forskellige biler og serier.
Resultaterne var så stærke, at Peugeot ikke tøvede med at hyre ham, da de i starten af 2021 annoncerede deres Hypercar-planer. Her spillede han en central rolle i udviklingen af den nye bil, der debuterede få uger Le Mans 2022.
”Jeg så virkelig frem til debuten. Indtil da havde det handlet om test, men at skulle stille op til regulært løb var en milepæl for os. Jeg havde på det tidspunkt været med i halvandet år, men før det havde teamet arbejdet i to år på projektet. Simulatortræning og testsessions hjælper dig med at blive klogere, men når der gives grønt
flag og du pludselig kæmper mod andre biler, er det et helt andet program, som går i gang”, siger Mikkel Jensen.
Efter en årrække i LMP2-, LMP3- og GT-biler giver Peugeots Hypercar nu Mikkel Jensen mulighed for at vinde generel-sejre.
”Min karriere har indtil videre budt på flere store øjeblikke, men dét her er en særlig drøm, som går i opfyldelse. Det gælder også for resten af holdet. Hele forløbet frem til nu har været en positiv oplevelse. Atmosfæren på teamet er fed, både på gode og dårlige dage. Man mærker, at der er et stærkt sammenhold
omkring projektet, og det giver en helt særlig energi og motivation. Flere af de folk, som er tilknyttet teamet, er de samme, som var med, da Peugeot kæmpede om VM-sejrene for 10 år siden, fortæller Jensen.
”Det bliver fedt endelig at være med til at køre om den samlede sejr i topklassen!”
“Det er en kæmpe drøm der går i opfyldelse”
Efter 10 år med Porsches GT-biler får Michael Christensen nu chancen for at repræsentere det tyske mærke i den absolutte topklasse i international sportsvogns-racing: Den 32-årige dansker skal køre den Porsches nye Hypercar 963 i VM-serien 2023.
Michael Christensen har længe været et af Porsches trumfkort i GT-racing, hvor han har vundet alle de store klassikere i Le Mans, Daytona, Sebring, Spa og Nürburgring. I 2018/19 vandt han det officielle verdensmesterskab i GTE-Pro, men ambitionerne har altid fokuseret på den store prototype-klasse.
”Det er en kæmpe drøm, der går i opfyldelse”, siger Michael Christensen om sit nye Hypercar-program.
”Porsche er det mest vindende mærke i topklassen i sportsvognsracing, så at skulle køre i en Porsche prototype er kæmpe stort for mig. Jeg har været tilknyttet Porsche, siden jeg startede som juniorkører i 2012, og selvfølgelig er jeg stolt over, at være udtaget til at skulle repræsentere Porsche i topklassen. Den indsats jeg skal levere som racerkører er ikke anderledes end den, jeg leverede i GT-klassen, men det bliver fedt at køre en hurtigere bil og kunne kæmpe med om den generelle sejr, hvor prestigen selvfølgelig også er meget større”.
Den nye Porsche 963 kommer til start i både den amerikanske IMSAserie og sportsvogns-VM. Michael Christensen startede sæsonen i IMSA-klassikeren i Daytona, men resten af året skal han fokusere på VM.
“Jeg er selvfølgelig rigtig glad for, at jeg er med ved debuten af Porsche 963,” fortæller Michael Christensen.
“Jeg har igennem det seneste år brugt rigtig mange timer på at teste og udvikle bilen, så det bliver spændende endelig at indsætte den i et løb. Det bliver et stærkt felt i VM, og det er svært at vide, hvordan vi ligger i forhold til konkurrenterne, da alle har kørt forskellige testprogrammer”.
Christensen får amerikanske Dane Cameroun og franske Frédéric Makowiecki som codrivers. Den nye kører-sammensætning betyder, at danskeren ikke længere skal dele bil med sin faste makker gennem mange år, Kevin Estre. Franskmanden skal i den kommende VM-sæson dele sin Porsche med André Lotterer (Tyskland) and Laurens Vanthoor (Belgien).
”Det bliver nyt, at jeg ikke skal dele bil med Kevin. Vi har haft rigtig mange fantastiske oplevelser sammen, som jeg aldrig vil glemme. Men jeg ser også frem til samarbejdet med mine nye stærke kollegaer”, siger Christensen.
Nicklas Nielsen “En meget speciel dag”
Som alle andre ambitiøse gokart-kørere drømte Nicklas Nielsen om Formel 1. Og hvis det kun handlede om talent var drømmen absolut realistisk: Han vandt masser af international løb og titler, inden han i 2016 debuterede i Formel 4.
Men her smadrede økonomi frustrerende hurtigt Formel 1-drømmen. Selvom ham i det tyske ADAC Formel 4-mesterskab i 2016-17 kæmpede mod nuværende Formel 1-reserver som Mick Schumacher, Felipe Drugovich, Juri Vips og Frederik Vesti, var der ikke penge til at fortsætte i formel-racing.
I stedet tog den danske Ferrari-importørs racer-team Formula Racing ham under deres vinger, så kom der igen fart i karrieren. Allerede i 2018 vandt han Trofeo Pirelli i Ferrari Challenge Europe, og i det følgende år etablerede han sig som en af verdens bedste, unge GTkørere. I 2019 blev han udnævnt til fabrikskører for Ferrari, hvor han blev kollega med en af sine tidligere gokart-rivaler, Charles Leclerc. Den nuværende førstekører i Ferraris Formel 1-team er overbevist om, at Nicklas også havde fortjent en plads i kongeklassen.
”Det var et spørgsmål, jeg ofte stillede mig selv, da jeg kørte gokart: ’Hvor mange af os vil nå helt frem til ormel 1?’ Mange af dem jeg troede ville tage hele turen, er med i Formel 1 i dag. Men der er også en lille håndfuld, der fortjente at køre Formel 1, men som på grund af manglende held eller andre årsager ikke klarede det. Nicklas Nielsen er helt sikkert af dem.”
Allerede i sin debutsæson som fabrikskører var Nielsen med til at sikre Ferrari VM-titlen i LMTGE-klassen og han debuterede i 24-timersløbet i Le Mans med en overbevisende tredjeplads.
2021 blev et sandt triumftog for Nicklas Nielsen, der vandt VM i GTE Am-klassen. Samtidig skrev han motorsportshistorie ved at vinde 24-timersløbene i Le Mans (GTE Am-klassen) og Spa-Francorchamps
(generelt) i samme år.
I 2021 begyndte Ferrari udviklingen af en helt ny bil til sportsvognsracing nye sværvægtsklasse for Hypercars. Nielsen blev tidligt involveret i projektet, og selvom Ferrari i skrivende stund ikke har annonceret deres kørere til 2023, regnes danskeren for en af favoritterne til en plads i teamet.
Han var med til de første testkørsler af den nye Hypercar.
”Det var en meget speciel dag,” fortæller Nicklas Nielsen.
”At være en af de første kørere, der kom på banen med den nye model – det var en drøm, der gik i opfyldelse! Lige siden jeg var dreng, har jeg drømt om at køre for Ferrari, og at det nu sker i en bil, der skal indsættes i den bedste klasse, er nærmest utroligt. Der er måske stadig lang vej til at køre bilen i et løb, men jeg har taget de første skridt!”