Så er vi i gang!
…og Max Verstappen og Red Bull fortsætter, hvor de slap i 2022: I overlegen stil. Vinter-testen gav de første antydninger af at Red Bull ville dominere, og i årets første grandprix kom det endelige bevis: Teamet er lige nu i særklasse.
Men der er ingen garanti for at det fortsætter sådan. Red Bull blev sidste år som bekendt snuppet med fingrene nede i kagekassen – de havde brugt flere penge end tilladt under ’budgetloftet’. En del af straffen blev fradrag af de antal vindtunnel-timer, alle teams har til rådighed. Med reduceret vindtunnel-tid har Red Bull færre muligheder for at udvikle deres bil i de kommende måneder, og derfor tror jeg på at Ferrari og Mercedes vil gøre Formel 1-VM 2023 til en spændende affære.
Og Aston Martin!
Det er imponerende som det team, der startede 2022 med en af de dårligste biler i feltet, nu ligner den største trussel mod Red Bull. Fernando Alonso scorede en fornem tredjeplads efter Vestappen og Sergio Perez i Bahrain, og undervejs satte han både Ferrari og Mercedes på plads.
Før eller siden bliver Alonso uvenner med Aston Martin-ledelsen – lige meget hvem han har kørt for, er det endt i ballade. Men inden da kan den 41-årige spanier måske nå et vinde et par grandprixer, og det kan man kun have respekt for. Fornemt, Fernando!
For Kevin Magnussen blev sæsonpremieren en blandet fornøjelse. I kvalifikationen havde han en af sine sjældne offdays, og mens hans nye teamkammerat Nico Hülkenberg kom i top-10, røg K-Mag allerede ud i Q1.
I løbet revancherede danskeren sig og kom i mål som nummer 13; to placeringer foran Hülkenberg. Undervejs viste Haas´ 2023-model VF23 en foruroligende appetit på dæk, men der er ingen grund til panik: Bahrain-banen er på grund af sin ru asfalt den måske værste ’dæk-dræber’ i kalenderen, og først i næste uge i Jeddah, Saudi Arabien får vi en indikation af hvor konkurrencedygtig VF23 og Magnussen er.
Videre til Saudi Arabien!