Ingen grund til panik – Formel 1 2023 bliver spændende!

Ingen grund til panik - Formel 1 2023 bliver spændende!

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Bahrain

Så er vi i gang!

…og Max Verstappen og Red Bull fortsætter, hvor de slap i 2022: I overlegen stil. Vinter-testen gav de første antydninger af at Red Bull ville dominere, og i årets første grandprix kom det endelige bevis: Teamet er lige nu i særklasse.

Men der er ingen garanti for at det fortsætter sådan. Red Bull blev sidste år som bekendt snuppet med fingrene nede i kagekassen – de havde brugt flere penge end tilladt under ’budgetloftet’. En del af straffen blev fradrag af de antal vindtunnel-timer, alle teams har til rådighed. Med reduceret vindtunnel-tid har Red Bull færre muligheder for at udvikle deres bil i de kommende måneder, og derfor tror jeg på at Ferrari og Mercedes vil gøre Formel 1-VM 2023 til en spændende affære.

Og Aston Martin!

Det er imponerende som det team, der startede 2022 med en af de dårligste biler i feltet, nu ligner den største trussel mod Red Bull. Fernando Alonso scorede en fornem tredjeplads efter Vestappen og Sergio Perez i Bahrain, og undervejs satte han både Ferrari og Mercedes på plads.

Før eller siden bliver Alonso uvenner med Aston Martin-ledelsen – lige meget hvem han har kørt for, er det endt i ballade. Men inden da kan den 41-årige spanier måske nå et vinde et par grandprixer, og det kan man kun have respekt for. Fornemt, Fernando!

For Kevin Magnussen blev sæsonpremieren en blandet fornøjelse. I kvalifikationen havde han en af sine sjældne offdays, og mens hans nye teamkammerat Nico Hülkenberg kom i top-10, røg K-Mag allerede ud i Q1.

I løbet revancherede danskeren sig og kom i mål som nummer 13; to placeringer foran Hülkenberg. Undervejs viste Haas´ 2023-model VF23 en foruroligende appetit på dæk, men der er ingen grund til panik: Bahrain-banen er på grund af sin ru asfalt den måske værste ’dæk-dræber’ i kalenderen, og først i næste uge i Jeddah, Saudi Arabien får vi en indikation af hvor konkurrencedygtig VF23 og Magnussen er.

Videre til Saudi Arabien!

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA SAKHIR

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

STEINER OG SCHUMI - DEN UENDELIGE HISTORIE

Det er vist ingen hemmelighed, at forholdet mellem Guenther Steiner og Mick Schumacher var…’anstrengt’ igennem store dele af 2022. Det er ikke blevet bedre efter den nye sæson af Drive to Survive-serien, der viser flere samtaler mellem Steiner og teamejer Gene Haas, hvor unge Schumacher ikke ligefrem roses. ”Man kan ikke købe talent - og man kan heller ikke udvikle det,” er bare et af Steiners guldkorn. I Bahrain blev Haas-bossen af tyske journalister stillet til regnskab for sine udtalelser, men Guenther var som altid ultra-cool: ”Jeg fortryder ikke hvad jeg har sagt. Og der var ikke tale om voksen-mobning - hvorfor skulle jeg mobbe en af vores egne kørere?”

ALONSO: FIVE MORE YEARS

Fernando Alonso kom til at sidde ved siden af Oscar Piastri ved den officielle FIA-pressekonference. Her viste det sig, at den unge australier ikke var født, da Alonso debuterede i Formel 1 i 2001. Det rystede ikke 41-årige Alonso, der svarede resolut på spørgsmålet om hvor længe, han vil fortsætte jagten på endnu en VM-titel: ”Fem år!”

HAMILTON: ”KENDER DE MIG VIRKELIGE IKKE BEDRE?”

Lewis Hamilton har endnu ikke fornyet sin kontrakt med Mercedes, og det har fået de tidligere, engelske verdensmestre Damon Hill og Jenson Button til at spekulere. ”Måske vil han slet ikke køre i 2024?”. Hamilton er irriteret over sine ældre landsmænd: ”De hjælper ikke med alle deres spekulationer - jeg skal nok få den kontrakt på plads,” siger han.

HAMILTON OG SMYKKELOVEN - KAPITEL 117

Lewis Hamilton har endnu ikke fjernet de næsepiercinger, der er i strid med Formel 1-reglementet (af sikkerhedshensyn er det forbudt at kørerne bærer smykker i bilen, red.). Men med henvisning til at der ville være sundhedsfare forbundet med at fjerne de små diamanter, fik Hamilton endnu en gang dispensation for reglerne. Kom nu videre!

NU ER FRUEN OGSÅ F1-BOSS

De er Formel 1´s power-par: Toto Wolff har i en årrække været chef (og medejer) af Mercedes´ Formel 1-team og nu er fru Susie udnævnt til administrerende direktør for F1 Academy; det nye talentudviklings-program, der skal skabe en kvindelig Formel 1-kører. Fru Wolff, der har kørt FP1-træninger for Williams, stod indtil for nylig i spidsen for Formel E-teamet Venturi.

BERNIE I BAHRAIN

Den tidligere Formel 1-boss Bernie Ecclestone dukkede op i paddocken i Bahrain. Den 92-årige englænder er efter en række kontroversielle udtalelser om blandt andre den russiske præsident Putin ikke synderligt populær i Formel 1-organisationen, men var angiveligt inviteret af Bahrains kronprins. Ecclestone var i Bahrain sammen med fru Fabiana, der som en af forbundets vicepræsidenter var med til det halvårlige møde i FIA´s verdensråd.

FORMEL 1-FOLK SATSER PÅ EL-BILER

To tidligere Formel 1-folk har fundet nye jobs indenfor elbil-branchen. Dieter Gass, der var teknisk chef for først Toyota og siden Lotus i Formel 1, er udnævnt til rådgiver for Formel E-serien. Heikki Kovalainen, der vandt Ungarn Grand Prix 2008 for McLaren, skal i år køre i den elektriske offroad-serie Extreme E. Finnen, der sidste år vandt det japanske rally-mesterskab, stiller op for Jenson Buttons team.

YUKI SPILLER FODBOLD

To fodbold-jonglører bidrog til paddock-underholdningen, og da Yuki Tsunoda så dem, ville han også være med. Den lille japaner viste sig faktisk en habil forboldsspiller!

KONCERT-NYT

DJ Drake (fredag) og Craig David (lørdag) stod for den musikalske underholdning på den store scene bag hovedtribunen. Den Grammy-nominerede Craig David har blandt andet arbejdet sammen med Sting, Bastille og Justin Bieber.