+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Max kurs mod VM

Max kurs mod VM

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Monaco

Hvis enkelte stadig skulle være i tvivl om styrkeforholdet i Red Bull-teamet: Formel 1 i Monaco understregede, at Max Verstappen er en klasse eller to bedre end Sergio Perez.

Efter hollænderen havde satset alt, på en forrygende omgang under kvalifikationen, og mexicaneren havde sendt sin bil i muren, startede de fra hver deres ende af gridden. Fra pole position kontrollerede Verstappen løbet. Og med hans fjerde sejr udbyggede han sin VM-føring. Med det høje niveau han holder weekend efter weekend, den overlegenhed Red Bull-raceren udviser og de fejl Perez laver, er det, allerede nu, svært at se andre end Max Verstappen som verdensmester 2023.

Fernando Alonso var med en omgang, han senere beskrev som ’frygtindgydende’, tæt på at snuppe pole position. I løbet kunne han ikke holde Verstappens opskruede tempo. Hverken i de to første tredjedele på tør bane eller den sidste tredjedel, der blev afviklet i regnvejr. Den gamle mester havde dog ingen problemer med at holde andenpladsen. Dermed score som femte top-tre placering i seks løb (i det sjette blev han nummer fire!)

Mercedes havde deres længe ventede B-version af den problematiske W14-model med til Monaco. På den atypiske gadebane er det svært at drage nogen konklusioner. Men den virker ikke som en decideret gennembrud. En forbedring – ja. Grandprix-sejre? Næppe.

Hos Haas var det en skidt weekend. Efter en lovende træning var bilen ikke konkurrencedygtig i kvalifikationen, og for dog at have en lille chance for at få point, satsede man voldsomt både her og i løbet. I spillebyen Monte Carlo gav satsningen ikke bonus. Selvom Kevin Magnussen leverede en række modige vikinge-omgange på tørvejrsdæk, blev han og teamkammerat Nico Hülkenberg blot klassificeret som henholdsvis nummer 19 og 17.

Set med danske øjne var den gode nyhed fra Haas, at Magnussen igen var hurtigere end Hulkenberg i kvalifikationen. Men der er tale om de helt små marginaler. De mødes allerede igen i næste weekend i Spanien, hvor der bliver masser at tale om ved lørdagens Race Night i Santa Susanna.

Vi ses!

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA Monte Carlo

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

BESTEM WILLIAMS´ DESIGN

Williams-sponsor Gulf arrangerer i de kommende måneder en konkurrende, hvor fans får mulighed for at bestemme hvordan Alexander Albons og Sargeant Logans biler skal se ud i Singapores, Japans og Qatars grandprixer. Der kan vælges mellem fire design - her er et af dem. Mere info: www.williamsf1.com

DE VRIES FORELØBIG FREDET

Nyck de Vries har været 2023-sæsonens største skuffelse. Efter sin flotte standin-debut hos Williams i Italiens Grand Prix 2022, var der store forhåbninger til den 27-årige hollænder. Men de Vries har haft svært ved at følge med sin Alpha Tauri-teamkammerat Yuki Tsunoda, og det har skabt rygter om, at han står foran en fyreseddel. Foreløbig har Red Bull-rådgiver Helmut Marko, der vælger kørerne til Alpha Tauri, dog ’fredet’ hollænderen: Tidligst efter Spaniens Grand Prix i næste uge bliver det taget stilling til de Vries´ fremtid.

RICCIARDO BLIVER PÅ RESERVEBÆNKEN

Hvis Alpha Tauri vælger at droppe de Vries, bliver det ikke Daniel Ricciardo, der overtager hans plads. Australieren er ganske vist reservekører for hele Red Bull´s Formel 1-program, men juniorteamet Alpha Tauri er sat i verden for at give unge kørere chancen. Derfor vil et ledigt Alpha Tauri-sæde sandsynligvis gå til Red Bull-junior Liam Lawson (billedet), der lige nu fører det japanske Super Formula-mesterskab.

MAZEPIN KÆMPER VIDERE

Nikita Mazepin, den russiske Formel 1-kører der blev droppet af Haas F1 Team da hans hjemland invaderede Ukraine, kæmper videre. Mazepin (og hans oligark-far Dmitry) er på EU´s sanktionsliste over personer tæt på præsident Putin. Mazepin har nu oprettet organisationen ’We Compete as One’ (lige lovligt tæt på Formel 1´s slogan ’We Race as One’, ik’), der skal sikre russiske sportsfolk adgang til internationale konkurrencer.

SZAFNAUER HAR ANSVARET

Alpine har haft en svær sæsonstart, og den øverste chef Laurent Rossi kalder teamets indsats i de første løb for ’amatøragtig’. Han er ikke i tvivl om, hvor ansvaret skal placeres: Det ligger hos teamchef Otmar Szafnauer. Alpine hyrede den tidligere Racing Point-chef Szafnauer i februar sidste år og så sent som i september sagde koncernchef Luca de Mao: ”Han er en af de ansættelser, jeg er allermest stolt af.” Formel 1 = verdens hurtigste sport…

MINI-SCHUMI OG STJERNERNE

Mick Schumacher, der i år er reservekører for Mercedes (men endnu ikke har kørt en meter i teamets biler) er overbevist om, at han vender tilbage til Formel 1-feltet. Med hjælp fra stjernerne: ”Jeg er vædder - vi har gennemslagskraft,” siger han selvsikkert.

ALBON MÅ GERNE BROKKE SIG

Alexander Albon er blevet Formel 1´s nye radiostjerne - han er underholdende, når han småskændes med folkene i pitten. Teamchef James Vowles har dog ikke tænkt sig at give det thailandske brokkehoved mundkurv på: ”Vi opfatter Alex´ kommentarer som positiv kritik,” sagde Williams-bossen i Imola.

DC KRITISERER LECLERC

Charles Leclerc ville kæmpe med om VM 2023, men efter seks løb er monegaskeren meget langt fra sit mål. Den tidligere Formel 1-kører og nuværende TV-kommentator David Coulthard (13 grandprix-sejre) har en forklaring: ”Han er vanvittigt hurtig, men han laver for mange fejl og ødelægger for mange biler.” Så fik du dén, Charles - lige op til den kommende weekends hjemmebane-race!

FOO FIGHTERS I ABU DHABI

Arrangørerne af Abu Dhabis Grand Prix i november har annonceret det første hovednavn til deres koncerter: Foo Fighters slutter Yas Marina-weekenden efter søndagens Formel 1-finale. Torsdag er både super-DJ Tiesto og Ava Max på scenen. Navnene til fredag og lørdag annonceres i de kommende uger.