Business As Usual

BUSINESS AS USUAL

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Japan

Så blev Formel 1 ’normal’ igen!

Efter et meget atypisk Singapore Grand Prix, hvor Ferrari vandt, Red Bull var i krise og Kevin Magnussen scorede point, var det ’business as usual’ ved det japanske grandprix i Suzuka.

Red Bull-’krisen’ (en lidt fattig beskrivelse – de har vundet 15 af sæsonens 16 løb!) var tydeligvis et lokalt fænomen begrænset til gadebanen i Marina Bay. Da vi i Suzuka kom tilbage til en ’rigtig’ racerbane, var der ikke gået mange minutter af FP1-træningen før det var tydeligt, at Max Verstappen – igen – var i særklasse.

Det var også tydeligt, at hollænderen ville revanchere sig for weekenden i Singapore. Det var som om resten af feltet skulle ’straffes’ fordi han ikke havde vundet i Marina Bay. Og der var aldrig tvivl om at Verstappen ville vinde Japan Grand Prix.

Han førte fra start til mål, og med sejren sikrede han Red Bull VM-titlen for konstruktører. Den pokal har Sergio Perez i den anden Red Bull ikke bidraget meget til. På Suzuka havde mexicaneren igen en skidt weekend, der inkluderede en påkørsel af Kevin Magnussen.

Perez fik en fortjent straf for sammenstødet, men selvom det kostede K-Mag en håndfuld placeringer, betød det ikke særligt meget for danskerens slutplacering. Haas VF23 var i Suzukas hurtige sving tilbage som dæk-grovæder, og der er vist ikke lagt op til flere VM-point, før den store upgrade kommer ved USA´s Grand Prix om en måned (så vidt jeg har forstået har Grand Prix Tours et par billetter til løbet i Austin tilbage?)

I den interne Haas-kamp slog Magnussen for anden weekend i træk Nico Hülkenberg i kvalifikationen, så lidt succes fik danskeren da med fra Japan.

McLaren tog anden- og tredjepladsen med Lando Norris og Oscar Piastri. Den måde McLaren har ’vendt’ deres sæson er imponerende. Fra en nærmest fiasko-præget sæsonstart har McLaren-teknikerne ændret deres 2023-model til Red Bull´s første-udfordrer.

Så stort et skridt tager Haas F1 Team næppe med deres nye upgrade, men jeg – og Kevin! – glæder os i hvert fald til løbet i Austin.

Men først – videre til Qatar!

Formel 1 i Japan - Business as Ususal

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA SUZUKA, JAPAN

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

MAX FUN : BIL BOWLING

Efter deres race med fejemaskiner i Singapore (faste læsere vil vide hvad jeg mener!) blev det lidt mere alvorligt for Red Bull-kørerne i Japan. Men kun lidt: I Tokyo Ariake Stadium kæmpede Max Verstappen, Sergio Perez, Yuki Tsunoda og Liam Lawson mod hinanden i de små lastbiler (’Kai trucks’), der er så populære i Japan. Disciplinerne omfattede blandt andet…bowling. At der var tale om fis og ballade understreges af resultatet: Sergio Perez vandt!

ALONSO SOM SAMURAI

Aston Martin-sponsor Crypto.com sammenlignede i Japan Fernando Alonso med landets legendariske samurai-krigere. I den forbindelse definerede Fernando begrebet tapperhed: ”Tapperhed er, når du går ind til en kamp og du ikke tror du kan tabe. Du bruger den sejrsvilje til at kæmpe hårdere end nogensinde.”

VETTELS PLAN BEE

Sebastian Vettel var i Suzuka for at indvie 11 nye hoteller. Nej – Seb Vet er ikke gået ind i den konventionelle hotelbranche: De 11 hoteller, der er placeret i sving 1 på Suzuka, er forbeholdt insekter; primært bier. De er en del af Vettels kampagne for større biodiversitet. Hvorfpr 11? De 10 er opkaldt efter og udsmykket a de nuværende Formel 1-teams; det sidste efter Vettel selv.

OUT-CASTS TIL WEC

Tre kørere, der ikke levede op til forventningerne i Formel 1, er på vej til WEC´s HyperCar-klasse. Nyck de Vries, der allerede inden sommerferien mistede sit Formel 1-sæde hos Alpha Tauri, ventes at køre WEC for Toyota i 2024. Stoffel Vandoorne (McLaren F1-kører i 2017-18) er ny mand på Peugeot´s WEC-hold. Og Mick Schumacher (billedet), der blev droppet af Haas efter sidste sæson, er kandidat til Alpine´s nye HyperCar-program.

BALLADE I INDIEN

Formel 1 afviklede tre grandprixer i 2011 til 13, men så havde vi fået nok af det omfattende buraukrati i landet: Der var altid bøvl med visa, toldpapirer og det lokale skattevæsen (der mente, de havde ret til en del af de 10 teams´ indkomst). I weekenden forsøgte MotoGP sig med et løb på Buddh-banen uden for Delhi, men her var der også kaos: Mange teams måtte udskyde deres rejse til Indien fordi de ikke fik visa i tide.

BRUNO MARS I QATAR

Suzuka er på mange måder den mest oldschool´ede bane i Formel 1-kalenderen. Her kommer tilskuerne for at se motorløb – ikke alt det der nymodens pjat med koncerter, popmusik og tidens toner. Men allerede ved den næste grandprix i Qatar er der igen fuld musik: Arrangørerne på Lusail-banen har netop offentliggjort at Bruno Mars spiller efter løbet.

ALONSO RUNDER 100.000 KM

Fernando Alonso rundede en historisk milepæl på 16. omgang af Singapores Grand Prix: 100.000 km i Formel 1. ”Og det er altså kun løb – jeg tror ikke, at der er nogen statistik for test- og trænings-kilometer,” sagde den 42-årige spanier. Og i Suzuka kom han med et løfte: ”Jeg stopper ikke foreløbig!”

MARTIN BRUNDLE

Den tidligere Formel 1-kører Martin Brundle er i dag TV-kommentator for Sky, hvor specielt hans ’grid-walks’ inden løbet er populære. Men i ugen op til Japans Grand Prix var der ballade: På gridden i Singapore forlod Brundle midt i et interview Oscar Piastri, fordi han hellere ville tale med Esteban Ocon, der kom gående forbi. Den unge australier tog det cool: ”Måske vi kan gøre interviewet færdig i Suzuka,” var beskeden på X, hvor Brundle også undskyldte: ”Ikke mit fineste øjeblik efter 26 års grid-walk.”