Så blev Formel 1 ’normal’ igen!
Efter et meget atypisk Singapore Grand Prix, hvor Ferrari vandt, Red Bull var i krise og Kevin Magnussen scorede point, var det ’business as usual’ ved det japanske grandprix i Suzuka.
Red Bull-’krisen’ (en lidt fattig beskrivelse – de har vundet 15 af sæsonens 16 løb!) var tydeligvis et lokalt fænomen begrænset til gadebanen i Marina Bay. Da vi i Suzuka kom tilbage til en ’rigtig’ racerbane, var der ikke gået mange minutter af FP1-træningen før det var tydeligt, at Max Verstappen – igen – var i særklasse.
Det var også tydeligt, at hollænderen ville revanchere sig for weekenden i Singapore. Det var som om resten af feltet skulle ’straffes’ fordi han ikke havde vundet i Marina Bay. Og der var aldrig tvivl om at Verstappen ville vinde Japan Grand Prix.
Han førte fra start til mål, og med sejren sikrede han Red Bull VM-titlen for konstruktører. Den pokal har Sergio Perez i den anden Red Bull ikke bidraget meget til. På Suzuka havde mexicaneren igen en skidt weekend, der inkluderede en påkørsel af Kevin Magnussen.
Perez fik en fortjent straf for sammenstødet, men selvom det kostede K-Mag en håndfuld placeringer, betød det ikke særligt meget for danskerens slutplacering. Haas VF23 var i Suzukas hurtige sving tilbage som dæk-grovæder, og der er vist ikke lagt op til flere VM-point, før den store upgrade kommer ved USA´s Grand Prix om en måned (så vidt jeg har forstået har Grand Prix Tours et par billetter til løbet i Austin tilbage?)
I den interne Haas-kamp slog Magnussen for anden weekend i træk Nico Hülkenberg i kvalifikationen, så lidt succes fik danskeren da med fra Japan.
McLaren tog anden- og tredjepladsen med Lando Norris og Oscar Piastri. Den måde McLaren har ’vendt’ deres sæson er imponerende. Fra en nærmest fiasko-præget sæsonstart har McLaren-teknikerne ændret deres 2023-model til Red Bull´s første-udfordrer.
Så stort et skridt tager Haas F1 Team næppe med deres nye upgrade, men jeg – og Kevin! – glæder os i hvert fald til løbet i Austin.
Men først – videre til Qatar!