Der har været optræk til det i et par måneder, men på Circuit of the Americas (COTA) kom beviset: Max Verstappen er kommet under pres. Jo – den flyvende hollænder vandt både sprintet og grandprixet i Texas, men han måtte arbejde for det. En fejl på den afgørende kvalifikations-omgang betød, at han måtte starte grandprixet fra sjette position, men dem slags plejer ikke at være et problem. Det var det på COTA, hvor Verstappen måtte kæmpe hårdere end længe inden han kunne bringe sig i front og vinde sit 15. grandprix i 2023 (og 50. i alt).
Lewis Hamilton blev nummer to for Mercedes, og med en lille smule mere held og en bedre strategi, kunne han have vundet. Lando Norris (McLaren) på tredjepladsen førte første halvdel af løbet og Charles Leclerc (Ferrari – nummer seks i grandprixet) startede fra pole position.
Efter løbet blev både Hamilton og Leclerc dog diskvalificeret af de amerikanske stewards, da bilerne ikke passerede det efterfølgende syn. Gulv og undervogn levede ikke op til reglerne.
Det betyder at Lando Norris er rykket op på 2. pladsen og Carlos Sainz indtager 3. pladsen.
Det er alt sammen en understregning af, at Verstappen/Red Bull ikke længere er så overlegne som hen over sommeren. Og det lover godt for 2024: Her kan Red Bull på skift – eller samtidig? – blive udfordret af Mercedes, Ferrari og McLaren.
Haas F1 Team introducerede i Texas den længe ventede upgrade til VF23-modellen. På grund af weekendens sprint-format var der kun en times træning, og det var for lidt til at finjusterede det nye koncept. Teamet valgte at ændre set-uppet på begge biler inden starten, og Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg startede fra pitten. I løbet blev K-Mag nummer 16; tre placeringer bag sin teamkammerat. Kevin Magnussen kan dog, efter diskvalificeringen af Lewis Hamilton og Charles Leclerc, glæde sig over en 14. plads.
Det var ikke den drømmedebut til upgrade-versionen, der var drømt om, men det var heller ikke den fiasko ’eksperter’ (langt fra COTA!) snakkede om. Der ER potentiale i den nye version af VF23, men den er først og fremmest skabt med henblik på 2024. Forvent derfor heller ikke mirakler i Mexico Citys tynde luft i den kommende weekend – men måske til sæsonfinalen i Abu Dhabi
Og dér ses vi jo til Race Night!