Mexicos Grand Prix startede dramatisk, da Sergio Perez i et øjebliks storhedsvanvid forsøgte at vinde sit hjemmebaneløb allerede i første sving. Han skar ind foran Charles Leclerc´s Ferrari i en manøvre, der var dømt til at gå galt, og mexicaneren blev straffet med en spektakulær flyvetur.
Og en bil, der var så beskadiget, at den ikke kunne fortsætte. Det var en bitter måde at slutte sit måske sidste hjemmebane-løb i en vinderbil, for det bliver sværere og sværere at se Perez fortsætte hos Red Bull. Specielt efter Daniel Ricardo med en stærk weekend for Alpha Tauri beviste, at Red Bull nu har et seriøst ’in-house’ alternativ.
Ferrari startede fra første startrække og understregede at Red Bull og Max Verstappen er ved at komme under pres. I løbet var der dog ingen, der kunne følge med den flyvende hollænder, der for anden weekend i træk kom i mål foran Lewis Hamilton. Leclerc tog tredjepladsen foran sin teamkammerat Sainz, mens Lando Norris scorede en imponerende femteplads fra næstsidste startrække.
Frederik Vesti kørte FP1-træningen i George Russels Mercedes, og løste ifølge teamchef Toto Wolff sin bundne opgave godt. Der blev ikke fokuseret på omgangstider, og danskeren var da også langsomst blandt de ’young drivers’, der fik sat en omgangstid.
Hos Haas fortsatte arbejdet med den nye upgrade, der blev introduceret i Austin, og det virker som om tingene går i den rigtige retning. I hvert fald indtil Kevin Magnussen crashede voldsomt på 32. omgang.
Årsagen til Kevins crash var tydelig: Venstre baghjul kollapsede, og så var han kun passager på den korte tur mod barrieren. Men hvad fik ophænget til at bryde sammen? Da jeg forlod banen, var det teamets teori, at sammenbruddet var varme-relateret, men det kan også have spillet en rolle, at kørerne ’bruger’ curberne ganske voldsomt på autodromoen i Mexico City.
I hvert fald lignede Kevins bil en totalskade, og det bliver spændende at se om det er reservedele nok til at køre med en fuld upgrade i Brasilien allerede i den kommende weekend.