Der er altid noget særligt over en Formel 1-kørers første grandprix-sejr. Det er kulminationen på mange års kamp, og følelserne går i over-drive. Sådan var det også, da Lando Norris efter et langt tilløb vandt Miamis Grand Prix. Sejren udløste en blanding af glædestårer og grin, og alle i paddocken var glade på englænderens vegne. Max Verstappen og Charles Leclerc, der sluttede på anden- og tredjepladsen, var straks ovre og gratulere McLaren-køreren, der fik en forrygende lufttur, da han kom tilbage til sine mekanikere.
Efter 110 grandprixer og 15 podie-besøg på de to nederste trin, er der ingen tvivl om, at Norris fortjente en sejr. Men det hører med til historien om Miamis Grand Prix 2024, at han var heldig med en safetycar-periode. Indtil da synes Verstappen på vej til endnu en sejr, men kortene blev pludselig fordelt på en anderledes måde, og Norris spillede sin hånd flot.
Det er alt for tidligt at tale om et tronskifte, men det er tydeligt, at McLaren og Ferrari kommer tættere og tættere på Red Bull. Om det er den interne uro hos Red Bull eller et spørgsmål om at konkurrenterne udvikler deres mere biler effektivt, er egentlig ligegyldig – det vigtige er, at Formel 1 efter mange måneder med Verstappen ved bordenden nu igen har forskellige vindere: De sidste fire løb er vundet af tre forskellige teams.
Kevin Magnussen skal bare glemme Miamis Grand Prix 2024. Det startede eller godt i den første halvdel af sprintløbet, hvor han effektivt holdt Lewis Hamilton bag sig og sørgede for, at teamkammerar Nico Hulkenberg kunne trække fra og sikre Haas F1 to vigtige point. Men i anden halvdel kørte han for aggressivt, og fik fire straffe på i alt 35 sekunder. I grandprixet søndag fortsatte de uheldige takter, og et sammenstød med Logan Sargeant og en fejl i pitten kostede en samlet straf på 30 sekunder. Og endnu værre: K-Mag har med sin robuste kørsel – der ofte udføres i ’teamets tjeneste’ – i de seneste uger samlet 10 ’klip-i-licensen’. To klip til indenfor de næste 10 måneder vil give ham en karantæne på et løb – som den første kører i Formel 1-historien
Hvordan det påvirker han kørsel? Det kan I passende opleve på nærmeste hold i Imola eller Monte Carlo – jeg hører Grand Prix Tours har enkelte billetter tilbage. Og vi kan snakke om det Race Night i Milano Marittima og Nice!