Jo – Red Bull er kommet under pres

JO – RED BULL ER KOMMET UNDER PRES

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Imola

Selvom Max Verstappen scorede endnu en sejr i Emilia Romagna´s Grand Prix, er der ingen tvivl om at han og Red Bull-teamet er kommet under pres. I Imola sejlede det hele for Max og co. under fredags-træningen, og først lørdag fik de bilen til at køre nogenlunde, som hollænderen ønskede. Alligevel skulle der slipstream-hjælp til (fra ingen andre end Nico Hülkenberg!) før Verstappen kunne tage pole.

Han tog starten og førte løbet fra start til slut, men i mål var han kun omkring et halvt sekund foran Lando Norris (McLaren-Mercedes). Hvis løbet havde været en omgang eller to længere, tror jeg unge Norris havde scoret sin anden sejr i træk.

Det er tydeligt, at først og fremmest McLaren men også Ferrari er kommet meget tættere på Red Bull, end de har været i årevis. Det vil i de kommende måneder give os en masse spektakulær racing, og jeg ser frem til en spændende weekend allerede i denne uge i Monte Carlo.

Hvorfor er McLaren og Ferrari kommet så tæt på Red Bull? De to teams har knoklet i årevis, og høster nu frugten at det hårde arbejde. Men det handler i mine øjne mere om, at Red Bull´s ellers så velsmurte vinder-maskine ikke længere er så effektiv. Det er alt for tidligt at konkludere, at det er Adrian Neweys kommende afgang fra teamet, der allerede hæmmer Ree Bull. Men super-designerens beslutning om at finde nyt arbejde efter denne sæson skyldes, at der er ballade på de indre linjer. Teamchef Christian Horners forhold til sin sekretær og uro i design-afdelingen er bare to tegn på at Red Bull´s ’overherredømme’ i Formel 1 kører mod enden. Max Verstappen og Red Bull bliver næppe væltet af VM-tronen i år, men spillet om tronskiftet er i gang.

Kevin Magnussen var igen-igen uheldig under kvalifikationen, men han kørte et glimrende løb fra sin startposition bagerst i feltet. Han kom i mål som nummer 12 – lige bag teamkammerat Hülkenberg, der var startet otte placeringer foran ham. Undervejs vandt Magnussen seks placeringen (flere end alle andre i løbet) og hans hurtigste omgangstid var 7/10s. hurtigere end Hülkenbergs.

Var Emilia Romagna Grand Prix starten på et K-Mag come-back? Det ved vi meget mere om, når vi mødes til Race Night i Nice på lørdag!

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA IMOLA

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

SENNA LØB

Sebastian Vettel arrangerede i Imola en mindehøjtidelighed for Ayrton Senna og Roland Ratzenberger. De omkom som bekendt begge under San Marinos Grand Grand Prix i Imola i 1994, og Vettel havde skaffet Senna t-shirt til alle kørerne, der torsdag stillede op på gridden til et minuts stilhed. Herefter var der fælles-løb til Tamburello-kurven, hvor Vettel holdt en kort tale ved Senna-statuen.

VETTEL I SENNA´S BIL

Vettel ejer en lille men eksklusiv samling af historiske Formel 1-biler. En af dem er den McLaren-Ford Ayrton Senna kørte i 1993. Vettel har også købt den Williams-Renault Nigel Mansell vandt VM 1992 med. Tyskerern bruger blandt andet sine historiske Formel 1-biler til at demonstrere, at de kan køre på et specialudviklet, bæredygtigt brændstof, der ikke udleder Co2. Vettel stoppede som aktiv Formel 1-kører efter 2022-sæsonen og trods en lovende test for nylig, gør han ikke som ventet comeback i Porsche´s Le Mans line-up.

GASLY I SENNA´S TOLEMAN

Alpine´s Pierre Gasly har også kørt i en af Ayrton Sennas gamle biler. Brasilianeren debuterede i Formel 1 i 1984 for det lille Toleman-team, der senere – gennem mange omveje og via forskellige ejere – er blevet til nutidens Alpine. Gasly, der i weekenden kørte med en hjelm i Sennas farver, fik i forbindelse med TV-optagelser en håndfuld omgange på Silverstone i den Toleman TG183B, Senna kørte i sit debut-grandprix. ”Jeg nød hvert sekund – en af de mest intensive oplevelser i min karriere,” jublede Gasly efter turen i Sennas bil.

RUSSELL VINDER BANDINI-POKALEN

I 1967 omkom Italiens dengang bedste Formel 1-kører Lorenzo Bandini i en tragisk ulykke i Monacos Grand Prix. Lige siden har hans hjemby Brisighella holdt liv i mindet om den populære Ferrari-kører, og hvert år uddeles ’Trofero Bandini’ til en Formel 1-kører, der har gjort sig positivt bemærket. I år gik pokalen til George Russell, der selv hentede den i Brisighella i dagene op til Emilia Romagna Grand Prix. Kevin Magnussen fik Trofeo Bandini i 2022.

RUSSELL KØRER VETERAN-MERCEDES

Det er i år 100 år siden Mercedes vandt det klassiske landevejsløb Targa Florio på Sicilien. Da de italienske tilskuere dengang kastede med sten efter udenlandske biler, malede det snedige Mercedes-team deres bil i Italiens røde racer-farve i stedet for som sædvanlig i tysk ’racer-hvid’. George Russell markerede jubilæet ved at køre den 100-år gamle vinderbil i Brisighella i forbindelse med overrækkelsen af årets ’Trofeo Bandini’.

DOOHAN, ANTONELLI OG SCHUMACHER TESTER

Forbuddet mod at teste aktuelle biler betyder, at flere og flere teams nu afprøver deres unge talenter i to år gamle modeller. Mercedes havde i sidste uge Kimi Antonelli og Mick Schumacher i aktion i Silverstone i en W13-model, og Alpine testede Jack Doohan (billedet) i en A522 i Zandvoort.

VESTI I FORMEL E

Mens Antonelli og Doohan er gode bud på Formel 1-kørere til 2025, ser det mere og mere svært ud for Frederik Vesti. Måske derfor deltog han i rookie-testen for Formel E i Berlin, hvor også en række andre nuværende og tidligere Formel 2-kørere (fx Felipe Drugovich, Dennis Hauger, Enzo Fittipaldi og Robert Shwartzman) uden realistiske håb om et Formel 1-sæde også var med.

VIL DU SYNGE NATIONALSANGEN I ØSTRIG?

Grand Prix Tours har traditionelt mange gæster til Østrigs Grand Prix – og nu kan de mest musikalske af dem komme på gridden for at synge for K-Mag og co! Yeps – arrangørerne på Red Bull Ring har fået en anderledes ide til den officielle åbningsceremoni med nationalsang und Alles: 50 musikalske tilskuere skal stå for den østrigske nationalmelodi ’Land der Berge’. Du kan tilmelde dig til ’on-line audition’ på https://mygroove.app/challenge/die-hymne-deines-lebens/

RACE-NIGHT I MILANO MARITTIMA

Grand Prix Tourd fejrede årets første grandprix i Europa med en flot Race Night på Hotel Le Palme i Milano Marittima. En hyggelig aften, hvor lokale specialiteter blev kombineret med racer- or røverhistorier. Næste Race Night: I Nice på lørdag!