Mighty Max brillerer i Suzuka

MIGHTNY MAX BRILLERER I SUZUKA

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Japan 2025

Japans Grand Prix 2025 vil gå over i Formel 1-historien som et af Max Verstappens bedste løb. Den flyvende hollænder har de seneste år vundet grandprixer nærmest på samlebånd, for når verdens bedste racerkører sidder i verdens bedste racerbil, er resultatet næsten givet på forhånd.

Sådan var det ikke i Suzuka. Jo – Max Verstappen er stadig verdens bedste racerkører. Men Red Bulls 2025-model RB21 er i bedste fald den tredjebedste bil i feltet. Mange af Verstappens sejre i specielt 2022 og 23 kom på grund af hans overlegne Red Bull – søndag i Suzuka vandt han på trods af den underpræsterende RB21.

Max grundlagde sejren med en pole position, der blev udløst af en fantastisk omgang. Han tog, i overført betydning, RB21´eren i nakken og førte den rundt på den måske sværeste bane i VM-serien, i et opskruet tempo, som han selv beskrev som ”en omgang med fire-fem potentielle afkørsler.”

Fra pole position gik Max i front, og selvom han, resten af eftermiddagen, havde Lando Norris og Oscar Piastri i spejlene i deres overlegne McLaren-racere, holdt han føringen hele vejen til det ternede flag. Kun ved pitstoppet kom Norris op på siden af Verstappen, men her beviste hollænderen sit kølige overblik, og holdt sin linje, så Norris måtte ud på græsset og tabte momentum.
Jo – det var robust manøvre. Men den var indenfor reglementet, og fra samme skuffe som Ayrton Senna og Michael Schumacher til tider også dykkede ned i.

Norris og Piastri kom i mål på anden- og tredjepladsen. Det er svært at overhale på Suzuka, og da Piastri bad om lov til at komme forbi, for at prøve det angreb på Verstappen, Norris aldrig fik taget sig sammen til, fik han ingen hjælp fra McLaren-pitten. Det ærgrede tydeligvis australieren, og den passive McLaren-ledelse leverede dermed endnu en pind til den ligkiste, forholdet mellem Piastri og Norris før eller siden skal begraves i.

Charles Leclerc var, på fjerdepladsen, endnu en gang bedste Ferrari-kører. Lewis Hamilton (nummer syv) skal snart oppe sig, hvis han ikke skal blive den uofficielle andenkører på Den Stejlende Hingst.

Mercedes-kørerne George Russel og Kimi Antonelli blev nummer fem og seks. Den unge italiener, der satte løbets hurtigste omgang, førte på grund af en alternativ pitstop-strategi en overgang løbet, og han har nu scoret point i alle løb i år. Respekt!

Isack Hadjar har efter sin stortudende afkørsel i Australien budt flot tilbage, og ottendepladsen i Suzuka understreger, at franskmanden er den næstbedste 2025-rookie efter Antonelli.

Yuki Tsunoda, der havde overtaget Liam Lawsons plads ved siden af Max Verstappen hos Red Bull, kom til Suzuka med planer om, at slutte sit hjemmebane-grandprix på podiet. Det blev til en 12.-plads, der allermest viste, at Red Bull RB21 ikke hører hjemme i nærheden i top-tre.

Med mindre altså Mighty Max kører den!

Formel 1 i Japan 2025

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA SUZUKA

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

PEREZ OG DEN LYSE FREMTID

Sergio Perez (der nu kun er den næstsidste Reds Bull-kører, der har mistet sit sæde i Dr Markos jobkarrusel!) er halvvejs igennem den seks måneders sabbat, han har givet sig selv. Men tankerne om et comeback i Formel 1 spøger: Ifølge Fox Sports forhandler mexicaneren allerede med Cadillac, der debuterer i Formel 1 i 2026.

BOTTAS KØRER McLAREN

Mercedes har de seneste år stillet deres reservekører til rådighed for deres kundeteam McLaren. Danske Frederik Vesti var således uofficiel McLaren-reserve ved flere lejligheder i 2024, men kom aldrig bag rattet i en af de orange biler. Vestis afløser som Mercedes-reserve, Valtteri Bottas, er mere heldig: Finnen gennemførte i sidste uge en privat test for McLaren i en MCL60-model.

NEJ – SAINZ KØRER IKKE EN VETERANBIL

Carlos Sainz Jr var hurtigst af alle ved vintertesten i Bahrain, men da sæsonen startede, var det imponerende tempo væk, og han havde svært ved at følge med teamkammerat Alexander Albon. Det fik spanske medier til at starte et rygte om, at han kørte en opdateret 2024-model, mens Albon havde en 2025-model (som også blev brugt ved vintertesten). Men rygterne er falske: Sainz og Albon kører begge identiske 2025-modeller.

MOTOR-BALLADE

De nye hybridmotorer, der skal bruges fra næste sæson, volder problemer. Rygter antyder, at flere motorfabrikanter er bagud med udviklingen af de nye V6´ere, hvor cirka 50% af effekten skal komme fra batteriet (i dag: cirka 20%). Nu tales der om at fremtidens F1-motorer skal være V10-forbrændingsmotorer drevet af et bæredygtigt bio-brændstof. Specielt Audi og Honda, der netop begrunder deres F1-indsats med muligheden for at udvikle hybridteknik, er imod ideen om et V10-comeback.