Seks løb, seks Mercedes-sejre.
Jo – jeg husker godt, at jeg for ikke så længe siden lovede, at Ferrari var tættere på Mercedes end nogensinde. Og det vil jeg faktisk stadig hævde: Ferrari´s 2019-model er næsten på niveau med Mercedes´en. Og Ferrari´s motor er bedre end Mercedes. Men til gengæld halter Ferrari langt efter tyskerne med hensyn til strategi. I Monaco blev Charles Leclerc frarøvet alle chancer på hjemmebanen, da Ferrari-ledelsen ’glemte’ at sende ham ud til en ekstra omgang i Q1-kvalifikationen. Det var bare det sidste af en lang række brølere fra Ferrari-ledelsen, der nu i foreløbig seks løb har givet Mercedes frit løb mod endnu en VM-titel.
Og faktisk er Red Bull med deres stadigt stærkere Honda-motorer også ved at blive en trussel mod Mercedes. Jeg ved godt, at hestekræfter ikke spiller den store rolle i Monte Carlos krogede gader, men det var alligevel imponerende så tæt Max Verstappen var på Lewis Hamilton hele eftermiddagen.
I Haas-lejren må man ærgre sig over beslutningen om at hive Kevin Magnussen i pit under safetycar-perioden tidligt i løbet. Danskeren startede fra en fantastisk femteplads, og det tidlige pit-stop var i teorien den rigtige beslutning. I praksis viste det sig bare, at de kørere der blev på banen, kunne køre langt længere på deres dæk end forudset. Da de endelig kom i pit, var de så langt foran, at Magnussen ikke kunne genvinde sin placering. At han efter løbet blev idømt en tidsstraf på fem sekunder for at skære chikanen i en duel med Sergio Perez, fuldendte bare billedet af en frustrerende eftermiddag, der lovede så meget, men leverede så lidt.
Men lad os fokusere på det positive: Ferrari og Red Bull er tæt på Mercedes (selvom den aktuelle VM-stilling antyder noget andet). Og Magnussen er i storform (selvom Haas-strategien i Monaco fejlede).
Videre til Canada om 14 dage. Og derefter venter endnu en Race Night i Hotel Mercures hyggelige have i Hyeres!