Formel 1-VM 2019 er en knivskarp kamp mellem Mercedes og Ferrari, hvor dagsformen er afgørende. At Mercedes er kommet fra Australien, Bahrain og nu Kina med tre 1-2 sejre skyldes held og tilfældigheder, der ikke kan fortsætte: Før eller siden – og sikkert ’før’ – bryder Ferrari tilbage.
På Shanghai International Circuit var det Mercedes´ tur til at dominere kvalifikationen – præcis som Ferrari gjorde på Bahrain International Circuit for 14 dage siden. Forskellen var, at Mercedes gjorde arbejdet færdig. Valtteri Bottas fik en dårlig start fra pole position, og så gik Lewis Hamilton i front. Han førte resten af eftermiddagen, og undervejs gennemførte Mercedes-mekanikerne et flot dobbelt-stop, hvor de to kørere var i pit samtidig.
Ferrari var ganske tæt på Mercedes under kvalifikationen, men kunne ikke holde Sølvpilenes tempo i løbet, så det blev kun til en tredjeplads til Sebastian Vettel og en femteplads til Charles Leclerc. Undervejs nåede den unge monegasker endnu en gang at udfordre tyskeren, og det tyder godt for sæsonen. Der er for resten også intern kamp hos Mercedes – Bottas er nu omtrent på niveau med Hamilton, så der er reelt fire bejlere til VM-titlen 2019.
Hos Haas er det tydeligt, at VF19-modellen er en rigtig god racerbil. Magnussens team er nu det eneste bortset fra Mercedes og Ferrari, der har haft begge kørere i Q3 (top-10) i alle tre 2019-kvalifikationer. Desværre fungerer VF19 i øjeblikket kun optimalt over en enkelt eller to omgange – i løbet taber den på grund af dæk-problemer alt for hurtigt pusten. Det er et problem, Haas-ingeniørerne knokler for at løse, og jeg tror på det er på plads allerede i Azerbaijan om 14 dage.
Men det snakker vi om til Race Night lørdag aften i Baku, ik´?