Kevin Magnussen glæder sig til sit nye job hos Peugeot Sport. Han har lagt Formel 1-karrieren og ’mellem ret’ 2021 hos Chip Ganassi´s IMSA-team bag sig – nu gælder det den mere langsigtede fremtid. Og den ligger hos Peugeot Sport.
Den franske fabrik var hurtigt fremme med en kontrakt, da det i slutningen af 2020 stod klart, at Magnussen ikke ville fortsætte i Formel 1. K-Mag var så eftertragtet, at han fik kontrakten halvandet år inden Peugeot havde en køreklar bil. Han tilbragte derfor 2021 i den amerikanske IMSA-serie, hvor han samlede erfaring med sportsvogns- og langdistance-racing.
”Min far har jo kørt masser langdistance-race, så selvom jeg ikke selv havde prøvvet det, har jeg været tæt på den form for racerløb i mange år. Og det er noget andet, end det jeg har været vant til: Når du vinder et løb i en formel-bil, er det dig, der har vundet. Selvfølgelig har teamet spillet en rolle, men du har været den vigtigste brik, og det er dig, der står øverst på podiet – alene. Det er en god fornemmelse, men det er også fedt at opnå noget sammen med andre kørere – at vinde som et hold,” fortælller Magnussen, der sidsteår nåede at vinde et enkelt IMSA-løb sammen med sin hollandske codriver Renger van der Zande.
De relativt simple IMSA-biler – han selv kalder dem ’old-school’ – var efter syv år i Formel 1 en ny verden for Kevin Magnussen. ”Der var selvfølgelig noget, jeg kunne bruge fra Formel 1, men der er rigtig meget, der er helt anderledes. I Formel 1 er man vant til at råde over nogle resurser, som man bare ikke har i sportsvogns-racing. Men det afgørende er: En hurtig racerkørerrer er en hurtig racerkører – uanset hvilken klasse han kører i!” siger han.
”Med den succes de har haft indenfor Le Mans og motorsport generelt, var det ikke nogen svær beslutning at slutte mig til Peugeot,”
Den første version af Peugeots nye Hypercar blev præsenteret allerede sidste år, og udmærkede sig ved den manglende bagvinge. Det giver bilen et futuristisk look, som Magnussen er vild med.
”Den er fed – og dejligt anderledes. Det bliver spændende at køre uden bagvinge, men hele bilens aerodynamik er udviklet indenfor Hypercarreglementet omkring vindmodstand og downforce, så jeg tror på, det kommer til at virke,” siger han.
Med Magnussen, Mikkel Jensen, Jean-Eric-Vergne, Paul de Resta, Loic Duval og Gustavo Menezes har Peugeot sikret sig det måske stærkeste lineup til sportsvogns-racings Hypercar-æra.
”Jeg har ikke arbejdet sammen med nogen af dem tidligere, men det er en stårk opstilling – de er alle utroligt talentfulde. Jeg kørte med Jean-Eric i Formel 1, men indtil nu kender jeg ham ikke særligt godt,” siger Magnussen – og glæder sig vanvittigt.
Nu står vi blot alle tilbage og håber på Peugeot får færdigudviklet bilen til løbet her i 2022