Med blot et par dage til sæsonstarten i Formel 1 er de danske forventninger til Kevin Magnussen og Haas F1 Team tårnhøje. Men kan de lovende omgangstider fra den afsluttende vintertest omsættes til hårde resultater i Formel 1-VM 2022?
Først det positive:
Der er ingen tvivl om, at den nye Haas VF22 er betydeligt mere konkurrencedygtig end sidste års VF21, der var feltets absolut dårligste bil. Med begrænsede budgetter, to rookies bag rattet og et helt nyt reglement på vej, besluttede Haas-ledelsen tidligt, at 2021 bare skulle overstås. Bilen blev ikke udviklet, og alle resurser blev kastet i den nye VF22-model.
Undervejs er samarbejdet med Ferrari blevet endnu tættere, og der er nu en decideret Haas-afdeling i Maranello. Her har en række af de Ferrari-medarbejdere, der blev ’til overs’ på grund af budgetloftet, fået nyt arbejde hos Haas F1 Team.
Ferraris tidligere chefdesigner Simone Resta er nu teknisk chef hos Haas, og han har stået for udviklingen af VF22. ”Vi har nu en komplet designafdeling i Maranello, der arbejder tæt sammen med Dallara,” siger Resta om den trebenede Haas-organisation med teamhovedkvarter i Banbury (England), designafdeling i Maranello og Dallara, der bygger bilerne i Verano.
Magnussens sidste sæsoner hos Haas i 2020 var præget af en svag Ferrari-motor.
Ferrari havde i 2018, hvor teamet blev nummer to i konstruktør-VM (og Haas nummer fem) udviklet en motor, der bevægede sig langt ind i reglementets gråzoner.
Alle teams, der ikke kørte med Ferrari-motorer, brokkede sig, men ingen tog sig sammen til at indgive en officiel protest. Alligevel gik FIA til sidst ind i sagen, der endte med en hemmelig aftale mellem forbundet og Ferrari. Det er aldrig blevet afsløret, hvad aftalen gik ud på, men det er en kendsgerning, at Ferrari´s 2020-motor var betydelig svagere end forgængeren og langt efter Mercedes og Honda.
I løbet af de seneste år har Ferrari genvundet de hestekræfter, aftalen med FIA kostede dem, og den seneste udgave af den italienske motor er nu en af de stærkeste i feltet.
Det nye reglement, der er designet så bilerne kan køre tættere på hinanden, og de nye 18-tommer hjul, er også en fordel for Haas. Alle teams har populært sagt været tvunget til starte helt forfra med deres chassis-design, og fordi Haas tidligt satsede på 2022-modellen, er teamet rykket tættere på konkurrenterne.
Endelig er stemningen i Haas-teamet markant bedre end sidste år. Efter en sæson, hvor Nikita Mazepin og hans far Dmitri ofte forpestede atmosfæren, hersker der nu en ny optimisme. Magnussens comeback er uhyre populært blandt ingeniører og mekanikere, og det er i sig selv en selvforstærkende virkning, der løfter hele teamet.Der er altså en række faktorer, der taler for at Kevin Magnussen og Haas F1 Team får et godt resultat i Bahrain. Men som altid i Formel 1 er der også en række negative aspekter.
For det første har næsten alle teamets testdage op til sæsonstarten været præget af tekniske problemer. Det har som regel været småting, men nok til at holde VF22´eren i pitten, og Haas har kørt færre omgange under vintertesterne i Barcelona og Bahrain end alle andre teams.
Efter en sæson i sportsvogne (og IndyCar) er Kevin Magnussen heller ikke i fysisk Formel 1-form. Hans personlige træner Thomas Jørgensen var med til Bahrain-testen, og selvom Magnussen træner intensivt, vil han rent fysisk være dårligere forberedt end de fleste af sine konkurrenter, når Bahrains Grand Prix starter søndag klokken 18.00.
Manglende resurser vil hæmme Haas´ udviklingsprogram
Haas er stadig det mindste team i Formel 1, og de manglende resurser vil på lidt længere sigt hæmme deres udviklingsprogram: Haas har i hver eneste sæson scoret deres bedste resultater inden sommerferien, og det samme bliver sandsynligvis tilfældet i år. Det lille, amerikanske team kan simpelt hen ikke følge med i den tekniske oprustning, der afgør VM.
De manglende resurser skyldes teamets økonomi. Bruddet med Nikita Mazepin og hans fars Urakali-koncern vil slå et stort hul i 2022-budgettet. Der kan blive tale om, at der enten skal sendes penge tilbage til russerne eller ligefrem betales erstatning, og der virker ikke som om, der på kort sigt er nye sponsorer, der kan afløse Uralkali. Kevin Magnussen fortalte i sidste uge til Formel 1 bag kulisserne, at hans ellers trofaste sponsor Jack&Jones i første omgang ikke er involveret i den nye aftale med Haas. ”Men jeg vi da gerne have danske firmaer med,” var beskeden fra Magnussen.
Teamejer Gene Haas´ lommer er dybe nok at finansiere teamet. Men Magnussen har aldrig lagt skjul på, at Haas ikke er med i Formel 1 for at ligge i den tunge del af feltet. Der skal altså nye sponsorer på banen, og i den sammenhæng er det bemærkelsesværdigt, at Magnussen har fået en flerårig kontrakt – uden at medbringe personlige sponsorer.
Hvor står Haas F1 Team i dag? Nøgternt vurderet skal de slås med Williams og Alfa Romeo om at undgå sidstepladsen i konstruktør-VM. Men de har tidligere overrasket ved at være langt hurtigere end forventet i sæsonens tidlige løb.
Med lidt held og en solid dosis Magnussen Magic kan der komme VM-point på kontoen allerede i Bahrain!