Du kan opleve Formel 2 og Formel 3 i de fleste Formel 1-weekends.
Formel 1-VM´s officielle supportklasser Formel 2 og Formel 3 afvikles igen i 2022 sammen med en række grandprixer. Men hvor de to feeder-serier sidste år aldrig kørte i samme weekend, er der i år en række grandprix-weekender med både Formel 2 og Formel 3 på programmet.
Formel 2, der indtil 2017 hed GP2, er de unge talenters sidste station inden Formel 1. Det er meget få Formel 2-vindere, der ikke er kommet i Formel 1, og den regerende mester, australieren Oscar Piastri, er i år udnævnt til officiel test- og reservekører for Alpine med henblik på et Formel 1-sæde i 2023.
Formel 2-feltet består af identiske Dallara-biler med Renault-udviklede 3,4-liters V6-turbomotorer, der bygges og serviceres hos Mecachrome. Effekten ligger omkring 620 hk, og bilerne vejer 755 kg inklusiv kører, hvilket giver et vægt/effekt-forhold på 1,2 kg/hk. Til sammenligning er vægt/effekt-forholdet i Formel 1 cirka 0,8 og forskellen på omgangstider er da også ganske markant: Pole position til Formel 1-finalen i Abu Dhabi i december var cirka 13 sekunder hurtigere end pole position til Formel 2 samme weekend.
I Formel 3 har Danmark tidligere har vundet internationale mesterskaber med John Nielsen, Kurt Thiim, Kris Nissen og Tom Kristensen (alle i Tyskland, Kristensen også i Japan), Jan Magnussen (Storbritannien) og Frederik Vesti (FIA Regional).
Ligesom i Formel 2 kommer hele Formel 3-feltet fra den italienske racerbilsfabrik Dallara. Der køres også med Renault-udviklede 3,4-liters V6-motorer fra Mecachrome, men i modsætning til Formel 2 er de ikke turboladede.
Den danske racer-manager Dorte Riis har de seneste år stået bag Frederik Vesti i Formel 3, og nu er de sammen rykket op i Formel 2. Hun oplyser overfor Børsen, at en sæson i det internationale Formel 3-mesterskab koster cirka 10 millioner kroner, mens en sæson i Formel 2 koster næsten det dobbelte.
Frederik Vesti vil bruge Formel 2 som springbræt til kongeklassen.
Efter Christian Lundgaard har besluttet sig for at satse på den amerikanske IndyCar-serie, er Frederik Vesti nu Danmarks førende Formel 1-kandidat.
Efter to sæsoner i FIA´s Formel 3-mesterskab rykker den 20-årige jyde i år op i Formel 2, der er sidste station inden kongeklassen. Vesti skal køre for det franske ART Grand Prix-team, der indtil for bare et par år siden var et af de absolutte tophold i Formel 2. Nico Rosberg, Lewis Hamilton og senest George Russell er kommet i Formel 1 via ART Grand Prix, men teamets resultater er dykket markant i de seneste år, hvor de både i 2020 og 21 sluttede på femtepladsen i teammesterskabet.
Christian Lundgaard kørte i 2020-21 for ART Grand Prix´ Formel 2-team, der begik mange tekniske og taktiske brølere. Forhåbentlig vender udviklingen i år med Vesti, der ved siden af Formel 2-programmet er juniorkører i Mercedes´ Formel 1-team.
Her har han dog endnu ikke været bag rattet, men Mercedes har tradition for at føre deres juniorkørere hele vejen frem til Formel 1. Fabrikkens seneste junior-lineup bestod af Pascal Wehrlein, Esteban Ocon og George Russell, der alle kom med i kongeklassen. Wehrlein mistede sin plads i feltet efter to sæsoner i 2016-17, men blev senere udviklingskører for Ferrari.
Ocon (Alpine) og Russell (Mercedes´ eget team) er med i Formel 1-VM 2022, og nu skal Mercedes gøre et nyt kuld juniorkørere klar til Formel 1. Vesti, der inden han indgik aftalen med Mercedes ’kørte’ i Red Bull´s Formel 1-simulator, kan med en overbevisende Formel 2-sæson gøre sig selv til det oplagte valg, når Mercedes skal vælge en kører til den Young Driver Test, der traditionelt afslutter Formel 1-sæsonen.
21-årige Oliver Rasmussen debuterede i 2021 i FIA´s Formel 3-mesterskab, og havde en svær debutsæson hos HWA Racelab. Teamet er i løbet af vinteren overtaget af hollandske Van Amersfoort Racing, men det er endnu usikkert om danskeren fortsætter.