Med sejren i Frankrig er Max Verstappen godt på vej mod sin anden VM-titel i træk.
Det er der flere grunde til. Han er vanvittig hurtig, den unge hollænder. Hans Red Bull er bundsolid – og den Honda-byggede motor er måske den stærkeste i 2022-feltet.
Men der er også faktorer udenfor Red Bull-teamet, der spiller VM-titlen i hænderne på Verstappen. For eksempel Charles Leclercs fejlkote: Ferrari-køreren laver simpelt han for mange fejl til at blive en seriøs titel-udfordrer for Verstappen.
At Ferrari samtidig har en upålidelig bil/motor og ikke just brillerer med deres strategi-beslutninger, gør det kun endnu nemmere for Verstappen og Red Bull.
Lige nu er jeg ikke i tvivl om at Verstappen bliver 2022-verdensmester. Men samtidig glæder jeg mig over, at de enkelte løb er vanvittig spændende: Når han ikke laver fejl og Ferrari-motoren ikke bryder sammen kan Leclerc stadig udfordre Verstappen.
Og samtidig rykker Mercedes weekend for weekend tættere på de to topteams. I Frankrig blev det med en andenplads til Lewis Hamilton og en tredjeplads til George Russell til Mercedes´ hidtil bedste 2022-resultat, og det stopper ikke her: Jeg tror Mercedes kan vinde et løb eller to i denne sæson. Flot klaret af et team, der startede sæsonen i bunden af feltet.
For Kevin Magnussen og Haas F1 Team blev den glohede weekend på Paul Ricard-banen en skuffelse. Et motorskift sendte ham tilbage til en startplacering i sidste række, men under kvalifikationen understregede han endnu en gang, at Haas VF21-modellen er hurtig nok til at blande sig i top-10. Han startede løbet stærkt, men det sluttede brat efter et sammenstød med Nicolas Latifi.
I Ungarn i næste weekend er det planen, at Haas endelig kommer med en update, der forventes at gøre bilen 2-3 tiendele sekund hurtigere pr omgang. I det tætte midterfelt kan det sende Magnussen op i nærheden af Mercedes, McLaren og Alpine, og får danske Formel 1-fans for alvor noget at glæde sig over.
Og snakke om til Race Night i Budapest!