+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

Så fik Max lov at svede

SÅ FIK MAX LOV AT SVEDE

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Italien

Efter ni sejre i træk var der lagt op til at Max Verstappen skulle cruise til en historisk 10. sejr på Monza. Men Ferrari, der altid hiver lidt ekstra op af hatten til Italiens Grand Prix, var pludselig overraskende hurtige. I kvalifikationen blev hollænderen ’kun’ bøffen i en Ferrari-sandwich med Carlos Sainz Jr på pole position og Charles Leclerc på tredjepladsen.

Da starten gik, kom Sainz Jr bedst afsted, og for en sjælden gangs skyld måtte Verstappen kæmpe for sejren. Han prøvede flere gange at snuppe førstepladsen under nedbremsning til den første chikane, men blev effektivt afvist af en stærkt kørende Sainz Jr.

Til sidst måtte Verstappen tage den lange vej uden om, i Curva Grande og da han først var forbi, så Sainz Jr ham først igen på sejrskamlen. Ingen andre i Formel 1-historien har vundet 10 løb i træk. Og jeg er sikker på, Verstappen vil sætte flere rekorder i resten af den fantastiske 2023-sæson, han og Red Bull har skruet sammen.

Sainz Jr og Leclerc leverede med en hidsig in-fight god underholdning for de mange tifosi. Jeg er ikke sikker på, de to Ferrari-kørere er så gode venner, som teamet gerne vil give udtryk for.

McLaren-kørerne Lando Norris og Oscar Piastri havde også et mindre sammenstød, så der var masser at snakke om i pitten efter løbet.

Kevin Magnussen kaldte selv Italiens Grand Prix for det hidtil værste løb i år. Haas VF23 var som sædvanlig ikke konkurrencedygtig, og K-Mags kommentar efter løbet var et meget sigende: ”Vi skal have vendt skuden.”

Det samme kan siges om Frederik Vesti i Formel 2. For tredje weekend i træk kom han ikke gennem første omgang i feature-løbet. Nu er drømmen om at blive Formel 2-mester nærmest blevet et mareridt. Det hele afgøres i Abu Dhabi i november, og til den tid ved vi måske også, om Formel 1drømmen 2024 går i opfyldelse.

Altså masser af emner at tage fat i til årets sidste Race Night!

Formel 1 i Italien 2023

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA MONZA, ITALIEN

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

DET ER SKØNT MED EGET FLY

Efter en sommer, hvor luftfartsselskaberne ikke har imponeret med hverken præcision, service eller gode priser. Var det en fornøjelse at flyve med Grand Prix Tours´ charterfly til Milano. Præcise afgange. Lækker mad og vi var endda hjemme i Danmark allerede søndag-aften.

NY POKAL TIL MAX

I ugen op til løbet i Monza fik Max Verstappen endelig pokalen for sin sejr i Ungarns Grand Prix tilbage i juli. Dengang kom Lando Norris ungdommeligt overmodigt til at smadre Vestappens flotte porcelænspokal. Men efter fem ugers intenst arbejde havde producenten Horendi en ny pokal klar. Norris var med da den blev overrakt til Verstappen, der omgående slog fast. ”Lando skal ikke i nærheden af den!”

FERRARI I LE MANS-FARVER

Ferrari havde ny bemaling på hjemmebanen i Monza. For at markere fabrikkens Le Mans-sejr tilbage i juni var Formel 1-bilerne ved Italiens Grand Prix udsmykket i samme rød-gule farver som de to Hypercars fra 24-timersløbet. Vinderbilen fra Le Mans var i øvrigt udstillet i Monza´s Fan Zone.

HVORFOR ER GUL EN ’FERRARI-FARVE’?

Hvor kommer den gule ’Ferrari-farve’ fra? Ferrari´s racerbiler er jo traditionelt røde, fordi det i 1930´erne var Italiens nationale racer-farve. Men lokalpatriotiske Enzo Ferrari brugte hjembyen Modenas gule farve som baggrund til teamets officielle logo med den stejlende hingst. Der har faktisk været gule Ferrari´er med i Formel 1-løb. Men de havde en helt anden baggrund. Gamle Enzo overlod ved et par lejligheder en bil til sin belgiske importør, der indsatte den i sit hjemlands grandprix til lokale kørere. Og hvad er Belgiens traditionelle racer-farve? Yeps - gul!

HVAD SKAL VESTI?

Frederik Vesti drømmer om et fast Formel 1-sæde i 2024. Men der er forsvindende få ledige pladser. Mercedes skal måske derfor finde et alternativt 2024-job til deres danske junior-kører. Og det tyske DTM-mesterskab kunne være en mulighed. Det er ikke nogen dårlig løsning. I det nuværende Formel 1-felt har Esteban Ocon (billedet), Alexander Albon og Liam Lawson alle tilbragt et sabbatår i DTM.

45 ÅR SIDEN RONNIE DØDE

Det er i år 45 år siden Skandinaviens bedste Formel 1-kører Ronnie Peterson omkom efter en ulykke i Italiens Grand Prix 1978. Svenskeren, der vandt i alt 10 grandprixer i en Formel 1-karriere, der begyndte i 1970, blev involveret i et massesammenstød kort efter starten, og hans Lotus brød i brand. Han blev reddet ud af flammerne og så ud til at være slutte nådigt, men hans tilstand forværredes over natten, og han døde mandag morgen.

NETFLIX-SERIE OM SENNA

Alle Formel 1-fans elsker Netflix-serien Drive to Survive. Og de fleste ved, at Brad Pitt, Lewis Hamilton og co er i gang med en Hollywood-produktion med den foreløbige titel Apex GP, der optages ved de europæiske grandprixer. Men har I hørt om den nye Netflix-serie, der i disse uger er ved at blive optaget i Argentina? Planen er at serien får premiere allerede næste år.

RACE-NIGHT MED J-MAG

Hotel Crowne Plaza lagde endnu en gang scene til Grand Prix Tours´ italienske Race Night. Denne gang var Jan Magnussen med som gæstestjerne, og hvis der er nogen der har både racer- og røver-historier i ærmet - så er det ham! En helt igennem fornøjelig aften.

BOG-NYT

Endnu en uge, endnu en bog. Jo - det har været et travlt år. Grand Prix Tours havde i Holland og Italien stor succes med at sælge den bog om ikoniske Formel 1-baner, jeg har skrevet sammen med Kevin Magnussen. I Italien havde jeg det første eksemplar af den helt nye ’Formel 1 - by those who were there’ med - den måske hidtil flotteste bog fra min hånd. Test-læser Jan Magnussen var i hvert fald begejstret.