Efter at være udgået i Australien for 14 dage siden på grund af overophedede bremser, brød Max Verstappen effektivt tilbage i Japsns Grand Prix. Han startede fra pole position og dominerede løbet, der blev afbrudt efter en dramatisk ulykke på første omgang, fra start til mål. Nu er Max tilbage på VM-kurs!
Det var samtidig tredje gang af fire mulige at Sergio Perez sørgede for en 1-2 sejr til Red Bull. Mexicaneren har været meget svingende, og han var katastrofalt dårlig i Australien. I Suzuka leverede han det, han er ansat til – at komme i mål efter Verstappen men foran alle de andre. Det virker som om Perez har oppet sig, og det hænger ifølge mine kilder i Red Bull-lejren sammen med, at han skal i gang med at forhandle kontrakt for 2025.
Ferraris Carlos Sainz Jr blev nummer tre efter de to Red Bulls. Den Stejlende Hingst kunne ikke følge med De Røde Tyre, men Ferrari har i år etableret sig som den primære Red Bull-udfordrer. Sainz Jr var igen hurtigste Ferrari-kører, og også her kan kommende kontraktforhandlinger spiller en rolle. Spanieren skal som bekendt overlade sit Ferrari-sæde til Lewis Hamilton i 2025, og han leder derfor efter nyt job. Han gør rigtig god reklame for sig selv i disse uger, og der må efterhånden være nogle i Maranello, der spørger sig selv, om de har droppet den forkerte – om det havde været en bedre ide at beholde Sainz Jr og i stedet give Charles Leclercs plads til Hamilton.
Hos Haas-teamet er de også så småt begyndt at tænke på den kommende sæson. Hverken Kevin Magnussen eller Nico Hülkenberg har kontrakt for 2025, og med unge Oliver Bearman lurende i kulissen, kan de næppe begge fortsætte. I løbet i Suzuka var K-Mag og Hulken som sædvanlig meget jævnbyrdige, men danskeren gjorde det igen sværere end nødvendigt for sig selv med en dårlig kvalifikation.
Det skal Magnussen lave om på – næste chance for at ud-kvalificere sin teamkammerat kommer i Shanghai i næste uge, hvor Haas også kommer med årets første upgrade.
Videre til Kina!