Kina vendte, efter fem års corona-pause, tilbage til Formel 1-VM med en ganske underholdende weekend på Shanghai International Circuit. Lørdag blev sæsonens første sprint-løb en spektakulær affære, som Max Verstappen (Red Bull-Honda) vandt. Men for en gangs skyld måtte hollænderen kæmpe for det, og selvom han havde en komfortabel føring, da han fik det ternede flag, var der dramatiske kampe bag ham. Ferrari-kørerne Charles Leclerc og Carlos Sainz Jr havde et lille sammenstød, der understregede, at det kan blive en lang sæson for teamchef Frederic Vasseur. Sainz Jr, der skal overlade sit sæde til Lewis Hamilton i 2025, er blevet en ’løs kanon’, der ikke føler han skylder Ferrari noget. Men hvad skal Vasseur gøre? Fyre spanieren? Det har han jo egentlig allerede gjort.
Kevin Magnussen kvalificerede sig til sprintløbet foran Haas-makker Nico Hülkenberg, og kørte også et godt løb, der dog ikke indbragte ham point
Søndagens grandprix blev endnu en Verstappen-opvisning, men Lando Norris beviste med andenpladsen, at McLaren-Mercedes mere og mere ligner første-udfordreren til Red Bull´s overherredømme.
For Haas F1 Team blev Kinas Grand Prix en blandet oplevelse. Nico Hülkenberg brillerede under kvalifikationen, og kom endnu engang i Q3. Kevin Magnussen fik sin bedste omgang ødelagt af en konkurrent, og startede derfor fra næstsidste række. I løbet var det også klasseforskel på de to Haas-kørere: Hülkenberg snuppede et point med 10.-pladsen, mens Magnussen blot blev nummer 16 efter et problematisk løb, der blandt andet inkluderede en 10-sekunder tidsstraf for et sammenstød med Yuki Tsunoda.
Nej – det kører ikke optimalt for Kevin Magnussen i øjeblikket, men den gode nyhed er, at Haas´ 2024-model, der fik sæsonens første upgrade i Shanghai, er overraskende konkurrencedygtig. Når heldet vender og K-Mag genfinder sin mojo, er han igen med i kampen om VM-point.
Måske allerede på Haas´ hjemmebane i Miami i næste uge?