Selvom Max Verstappen scorede endnu en sejr i Emilia Romagna´s Grand Prix, er der ingen tvivl om at han og Red Bull-teamet er kommet under pres. I Imola sejlede det hele for Max og co. under fredags-træningen, og først lørdag fik de bilen til at køre nogenlunde, som hollænderen ønskede. Alligevel skulle der slipstream-hjælp til (fra ingen andre end Nico Hülkenberg!) før Verstappen kunne tage pole.
Han tog starten og førte løbet fra start til slut, men i mål var han kun omkring et halvt sekund foran Lando Norris (McLaren-Mercedes). Hvis løbet havde været en omgang eller to længere, tror jeg unge Norris havde scoret sin anden sejr i træk.
Det er tydeligt, at først og fremmest McLaren men også Ferrari er kommet meget tættere på Red Bull, end de har været i årevis. Det vil i de kommende måneder give os en masse spektakulær racing, og jeg ser frem til en spændende weekend allerede i denne uge i Monte Carlo.
Hvorfor er McLaren og Ferrari kommet så tæt på Red Bull? De to teams har knoklet i årevis, og høster nu frugten at det hårde arbejde. Men det handler i mine øjne mere om, at Red Bull´s ellers så velsmurte vinder-maskine ikke længere er så effektiv. Det er alt for tidligt at konkludere, at det er Adrian Neweys kommende afgang fra teamet, der allerede hæmmer Ree Bull. Men super-designerens beslutning om at finde nyt arbejde efter denne sæson skyldes, at der er ballade på de indre linjer. Teamchef Christian Horners forhold til sin sekretær og uro i design-afdelingen er bare to tegn på at Red Bull´s ’overherredømme’ i Formel 1 kører mod enden. Max Verstappen og Red Bull bliver næppe væltet af VM-tronen i år, men spillet om tronskiftet er i gang.
Kevin Magnussen var igen-igen uheldig under kvalifikationen, men han kørte et glimrende løb fra sin startposition bagerst i feltet. Han kom i mål som nummer 12 – lige bag teamkammerat Hülkenberg, der var startet otte placeringer foran ham. Undervejs vandt Magnussen seks placeringen (flere end alle andre i løbet) og hans hurtigste omgangstid var 7/10s. hurtigere end Hülkenbergs.
Var Emilia Romagna Grand Prix starten på et K-Mag come-back? Det ved vi meget mere om, når vi mødes til Race Night i Nice på lørdag!