Sølvpilene er tilbage

SØLVPILENE ER TILBAGE

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i England

Da George Russell for otte dage siden vandt Østrig Grand Prix for Mercedes, var det en ’heldig’ sejr – en gave fra Max Verstappen (Red Bull) og Lando Norris (McLaren), der ved at køre hinanden af banen rullede den røde løber ud for Russell.

Men i Storbrittaniens Grand Prix vandt Lewis Hamilton, fordi Mercedes havde den bedste bil på dagen. De tyske ’Sølvpile’ er tilbage, og det øger kun spændingen i Formel 1: I de kommende løb i Ungarn og Belgien (Grand Prix Tours har vist stadig enkelte billetter tilbage?) vil Mercedes, Red Bull, McLaren og – måske – Ferrari kæmpe vildt om sejren.

Vi er kørt ind i en sand guldalder med masser af close-race og det er mange, mange år siden Formel 1 har været så spændende.

Haas F1 Team kan ikke blande sig i kampen om sejren, men de er i øjeblikket i front i kampen om at blive ’best-of-the-rest’: Yeps – med den seneste upgrade er Haas VF23 nu den femte-hurtigste bil i feltet, og Nico Hülkenberg er blevet nummer seks i to løb i træk.

Det kniber mere for hans teamkammeret Kevin Magnussen, men det skyldes ofte de berømte små marginaler og sort uheld. Før eller siden vender heldet, og så er K-Mag igen med i 1op-10.

Som sagt: En guldalder for Formel 1!

Englands Grand Prix 2024 Podium

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA SILVERSTONE

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

YUKI BANDER FOR 300.000 KR

Yuki Tsunoda radio-beskeder er efterhånden legendariske. Den lille japaner bander som en voksen, og da han under kvalifikationen i Østrig blev overhalet af et par konkurrenter på vej ud af pitten, kommenterede han episoden således: ”Er de fucking fyre retarderede?”. Det var lige en tand for kækt for dommerne, der idømte japaneren en bøde på 300.000 kroner (halvdelen af beløbet eftergives, hvis han ikke kommer med lignende bemærkninger i resten af 2024-sæsonen).

MAZEPIN TILBAGE PÅ BANEN

Russiske Nikita Mazepin, der i starten af 2022 måtte overlade sit Haas-sæde til Kevin Magnussen da hans hjemland invaderede Ukraine, fortsætter sin kamp for et comeback. Efter en række retssager har han nu igen fået lov til at køre i Europa, og han har netop testet af en Ferrari GT3 på Balton Park-banen i Ungarn. Next stop F1? Næppe…

RUSSELL OG NORRIS FIK UDSOLGT SILVERSTONE

For første gang i en årrække så det ud til at Silverstone ikke ville få udsolgt til det britiske grandprix. Men billedet ændrede sig i ugen op til løbet: Med George Russells sejr i Østrig (og Lando Norris´ clinch med Max Verstappen) blev de sidste billetter solgt på rekordtid. Det britiske grandprix er med omkring 480.000 solgte billetter over hele weekenden en af de største tilskuer-succeser i F1-kalenderen.

SIR LEWIS: ”BILLETPRISERNE SKAL UNDER KONTROL”

Billetpriserne i Silverstone er ellers blandt de højeste i Formel 1. En weekendbillet til en af tribunerne kostede omkring 5000,- kroner, og ståpladser kostede cirka 3500,- kr. Det er en voldsom udskrivning – hvis man vil have familien med til det britiske grandprix, er det lige så dyrt som en uges charterferie i Sydeuropa. ”Det er vanvittigt mange penge,” sagde Lewis Hamilton i ugen op til løbet. ”Jeg synes, man skal se på billetpriserne.”

NU KOMMER DE UNGE PÅ BANEN

Alle 10 teams skal igen i år afgive en FP1-træning til en såkaldt ’Young Driver’ – en kører, der (uanset alder) ikke har kørt mere en to grandprixer. Haas F1 Team har allerede haft Oliver Bearman på banen i Imola og Barcelona, og den unge englænder kørte også Kevin Magnussens bil i FP1 i weekenden. Racing Bulls indsatte Ayumu Iwasa i Suzuka og Alpine lod Jack Doohan køre i Montreal og Silverstone. I Silverstone fik Franco Colapinto (billedet) også chancen hos Williams. Set med danske øjne er det spændende, om Mercedes i lighed med sidste år indsætter Frederik Vesti i FP1-træningerne – eller i stedet satser på den kun 17-årige Kimi Antonelli.

WILLIAMS MED UNION JACK OG 1005 NAVNE

Williams-teamet kom til deres hjemmebane-løb i Silverstone med en special-lakering: Der var placeret et stort Union Jack-flag på motorcoveret. I flaget var der skrevet navnene på de i alt 1005 personer, der er ansat i teamet.

FORMEL 1 PÅ PICADILLY CIRCUS

Williams havde i samarbejde med deres sponsorer oprettet en ’Fan Zone’ på London´s ikoniske Picadilly Circus. Her kunne Formel 1-fans i dagene op til løbet møde Alexander Albon, Logan Sargeant og teamchef James Vowles (billedet). Der var med hjælp af augmented reality også arrangeret en virtuel ’skattejagt’, hvor fans kunne finde Williams-memorabilia ved en række af Londons mest berømte vartegn.

BUTTON UP!

2009-verdensmesteren Jenson Button er en travl mand. Han kørte 24-timersløbet i Le Mans med danske Oliver Rasmussen som cordriver, han er TV-kommentator for Sky, han er ambassadør for tørfirmaet Hackett. Og han producerer whisky: Button er grundlægger og medejer af Coachbuilt Whisky, der fejrede det britiske grandprix med en limited editon-flaske.

GUENTHER V. JENSON

Jenson Button er ikke den eneste i paddocken, der er gået ind i whisky-branchen: Guenther Steiner blev i ugen op til løbet i Silverstone udnævnt til ambassadør for Buffalo Trace Bourbon. ”Jeg ser frem til at bruge min F1-erfaring i samarbejdet med Buffalo Trace-folkene. Og til at lære en helvedes masse af dem,” udtaler den tidligere Haas F1 Team-chef.