+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

MAGISKE MAX

MAGISKE MAX

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Qatar 2024

Formel 1 i Qatar 2024 blev en magtdemonstration af verdensmester Max Verstappen. Fra anden startposition tog han resolut føringen ind i første sving, og den holdt han resten af aftenen. Den flyvende hollænder har nu vundet to af de tre seneste grandprixer i en bil, der bestemt ikke er feltets hurtigste.

Verstappens teamkammerat Sergio Perez – trods alt en seksdobbelt grand prix-vinder – har scoret to point i de tre seneste løb. Verstappen har scoret 67! Mexicanerens resultater understreger hvor Red Bull-Honda RB20 hører hjemme i feltet – når det altså ikke er Magiske Max, der sidder bag rattet.

Det er tydeligt, at Max Verstappen er i sit livs form. Den måde han, i en på mange måder middelmådig bil, har sikret sig VM-titlen 2024 understreger, at han hører til blandt de allerstørste kørere i Formel 1-historien.

Charles Leclerc blev nummer to i Qatar, og da Lando Norris blot blev nummer 10, er kampen om andenpladsen helt åben inden finalen i næste weekend i Abu Dhabi: Norris har 349 point – Leclerc 341.

Oscar Piastri, der fik foræret sejren i lørdagens sprintløb af McLaren-makker Norris, sluttede Qatars Grand Prix på tredjepladsen foran George Russell i Mercedes. Resultatet betyder, at Ferrari (619 point) stadig kan snuppe konstruktør-VM fra McLaren (640).

Kevin Magnussen havde en god weekend, hvor han kvalificerede sig på 10.-pladsen og kørte et strålende løb. Han kunne i teorien være sluttet på femtepladsen, men i praksis betød en, for ham, uheldig safetycar-periode, at han blot blev nummer ni. Da Pierre Gasly snuppede femtepladsen, gik Alpine forbi Haas F1 Team i kampen om konstruktør-VM, men der er kun fem point mellem dem inden Abu Dhabis Grand Prix.

Her slutter Grand Prix Tours sæsonen af med en unik Race Night, hvor jeg har min podcast-makker Felix Smith med.

Det bliver stort – håber vi ses!

Formel 1 i Qatar 2024 - Podium

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA QATAR

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

PEREZ UNDER PRES (KAPITEL 117)

I Qatar fortsatte rygterne om Sergio ’Checo’ Perez´ fremtid i Red Bull-teamet. Mexicaneren har haft det, han selv kalder en ’frygtelig sæson’: Mens teamkammerat Max Verstappen har vundet VM, sejler Perez rundt på den samlede ottendeplads. Red Bull´s hurtigt-talende rådgiver Helmut Marko siger: ”Checo er omkring 200 point efter Max – det kan vi ikke acceptere”. Efter næste uges sæsonfinale i Abu Dhabi vil Marko og den øvrige Red Bull-ledelse tage stilling til Perez´ fremtid.

DOOHAN OVERTAGER NUMMER 7

Jack Doohan, der næste år debuterer i Formel 1, har valgt startnummer syv til sin Alpine-racer. Nummer 7 tilhørte i mange år Kimi Raikkonen, men har ikke været i brug, siden finnen trak sig tilbage efter 2021-sæsonen. Nummer 7 anses i mange lande som et decideret lykketal, men i Østasien er det forbundet med uheld.

BEARMAN FULD AF NUMRE

Apropos startnumre: Oliver Bearman, der næste år skal køre for Haas F1 Team, bliver den første Formel 1-kører, der har haft tre ’faste’ startnumre. Da han i Saudi Arabien lyn-debuterede som stand-in for Carlos Sainz Jr, havde hans Ferrari nummer 38. I Azerbaijan og Brasilien kørte Bearman som Haas-afløser for Kevin Magnussen med nummer 50, men til første, fulde sæson i 2025 har den unge englænder valgt nummer 87.

INGEN NORDISKE KØRERE

Medmindre der sker uventede udskiftninger, bliver 2025 den første Formel 1-sæson i 70 år uden mindst en kører fra de nordiske lande. I 1956 blev svenske Joakim Bonnier (billedet) den første nordiske deltager i Formel 1-VM, og lige siden har der været kørere fra enten Sverige, Danmark eller Finland i feltet. Enkelte år har den nordiske deltagelse kun været sporadisk – i 1969 var Bonnier for eksempel kun med i to løb.

CADILLAC SKAL BETALE KONKURRENTERNE

Efter flere års modstand har F1-organisationen og de 10 nuværende teams accepteret, at Cadillac kommer med i VM fra 2026. De 10 teams har modarbejdet nye teams, fordi de føler, at deres andel af F1-indtægterne bliver mindre, hvis ’kagen’ skal deles i 11 i stedet for 10 stykker. Som kompensation for de reducerede indtægter skal Cadillac betale hver af de 10 etablerede teams 45 millioner US Dollars – cirka 300 millioner kroner.

VESTI OG SCHUMACHER I KAMP OM CADILLAC

I Qatar startede rygterne om hvem, der skal køre for det nye Cadillac-team. Frederik Vesti fortæller til Viasat, at han med hjælp fra manager Dorte Riis (”en af verdens bedste managers”) satser på at få det ene sæde. Vesti skal i den kommende sæson være tredjekører for et af Cadillacs teams i langdistance-løbene i den amerikanske IMSA-serie. Vestis 2024-kollega hos Mercedes, Mick Schumacher, er også på banen med ambitioner om at køre for Cadillac. De to Mercedes-reservers bejlen til Cadillac kommer samtidig med hårdnakkede rygter om at Valtteri Bottas overtager jobbet som reservekører for Mercedes.

ZHOU TIL FERRARI?

Valtteri Bottas nuværende Sauber-teamkammerat Guanyu Zhou er også kandidat til et reservekører-job: Kineseren er favorit til at blive Ferrari-reserve! Det italienske team mister deres første-reserve Oliver Bearman til Haas F1 Team og anden-reserve Robert Shwartzman skal i næste sæson køre IndyCar for Prema-teamet. McLaren mangler i øvrigt også en første-reserve til den kommende sæson efter Gabriel Bortoleto har skrevet 2025-kontrakt med Sauber.