Tid til team-ordrer?

TID TIL TEAM-ORDRER?

F1-journalist Peter Nygaard rapporterer fra Formel 1 i Bahrain 2025

Det har længe stået klart, at McLaren har 2025-sæsonens bedste bil. Og at kampen om VM derfor sandsynligvis kommer til at stå mellem Lando Norris og Oscar Piastri.

Norris har dobbelt så meget F1-erfaring som Piastri, og englænderen har ført VM siden sæson-premieren i Australien. Men i Bahrain trådte Piastri i karakter, og dominerede løbet fra de røde lamper sluttede, til der blev vinket med de ternede flag.

Det virker som om Bahrains Grand Prix ændrede magtbalancen i McLaren-teamet, der i både Australien og Japan i en vis grad ’beskyttede’ Norris mod hans teamkammerat. Det kunne de ikke i Bahrain, for her var Norris efter en forfejlet kvalifikation aldrig i nærheden af sin teamkammerat, og VM-stillingen – Norris 77 point, Piastri 74 – må give teamcheferne Zak Brown og Andrea Stella noget at tænke over: Er det allerede tid til deciderede team-ordrer – til at satse på enten Piastri eller Norris i stedet for at give dem frit løb mod hinanden?

Spørgsmålet presser sig på, for selvom de har sæsonens bedste bil, har de to McLaren-kørere indtil nu taget så mange point fra hinanden, at Max Verstappen (Red Bull) og George Russell (Mercedes) er blot henholdsvis otte og 14 point efter Norris i den samlede stilling.

Med sin solide præstation i Bahrain gjorde Piastri god reklame for, at det er ham McLaren-ledelsen skal satse på. Og det er jo ikke kun i Bahrain, den unge australier har gjort det godt: Mens Norris trods sin større erfaring stadig laver fejl og ofte virker for ’pæn’ til Formel 1, skal der mere til at ryste Piastri. Han er cool på den gode måde, og efter Bahrains Grand Prix også min VM-favorit.

George Russell snuppede andenpladsen foran Norris og det var tredje gang i fire løb, at han kom på podiet. Hvis McLaren-kørerne for alvor kommer i clinch, kan Russel med sin stabile kørsel snuppe VM-titlen – og det vil ikke være et nyt scenarie for McLaren: I 2007 havde teamet også sæsonens bedste bil, men uden teamordrer tog de daværende kørere Fernando Alonso og Lewis Hamilton så mange point fra hinanden, at Kimi Raikkonen (Ferrari) blev verdensmester.

18 år senere er Hamilton stadig med i Formel 1; nu hos Ferrari. Og helt ærligt: Det går ikke særligt godt. Han har svært ved at følge med teamkammerat Charles Leclerc, og selvom han i Bahrain fik nye dele til sin bil, var han stadig efter monegaskeren. Søndag blev det til en femteplads efter Leclerc, men drømmen om den ottende VM-titel er ikke rykket nærmere efter han er flyttet til Maranello. Lewis Hamilton er efter min mening godt i gang med at ødelægge sit image som den bedste kører i F1-historien, for efter et klart nederlag til Russel hos Mercedes i 2024 er han nu også på vej til at tabe til Leclerc hos Ferrari.

Hamiltons afløser hos Mercedes, 18-årige Kimi Antonelli, fortsætter til gengæld med at imponere. Selvom det kun blev til en 11.-plads i Bahrain, rykker han i kvalifikationerne tættere og tættere på Russell, og i den samlede VM-stilling er han nummer seks.

Max Verstappen understregede, at en uge nærmest er en evighed i en sport, hvor resultaterne måles i tusindedele sekunder. Fra sin ’masterclass’ i Japan sidste søndag spillede han kun en sekundær rolle i Bahrain, hvor han kom i mål som nummer seks. En sjetteplads interesserer ikke Mighty Max, og Red Bull-ledelsen har efter den svage weekend indkaldt til krisemøde. Det handler i første omgang om at gøre 2025-modellen konkurrencedygtig på alle typer baner – for kun sådan kan de overbevise Verstappen om, at græsset ikke er grønnere hos enten Aston Martin eller Mercedes.

Videre til Jeddah, hvor Saudi Arabiens Grand Prix bliver det tredje Formel 1-løb på 15 dage.

DE ALTERNATIVE NYHEDER FRA SAKHIR

Formel 1-journalist Peter Nygaard med de alternative nyheder, du kun ser hos Grand Prix Tours.

ANTONELLI UNDER PRES

Kimi Antonelli er under pres. Ikke så meget i jobbet som Mercedes-kører – den opgave løser den italienske teenager godt. Men han mangler endnu at afslutte gymnasiet hjemme i Italien. ”Det ville være dumt at springe fra så tæt på eksamen – og jeg har også lovet min mor at gøre det færdig. Men det er svært at finde tid til lektierne,” klager stressede Kimi.

MAGNUSSEN V. COULTHARD VERSION 2,0

I 1996, da danskeren var testkører, var Jan Magnussen og David Coulthard teamkammerater hos McLaren, og i 1997-98 var de begge med i F1-feltet (Big Mag nu hos Stewart-Ford). Nu mødes anden generation i det engelske GB4-mesterskab: 15-årige Luca Magnussen og den jævnaldrende Dayton Coulthard kæmper om rookie-titlen.

HUSK KREDITKORTET

Hvis du skal med Grand Prix Tours til Monacos Grand Prix, så tag lidt ekstra penge med. Lørdag aften får du nemlig mulighed for at erhverve den ultimative F1-souvenir: Den Ferrari F2001 Michael Schumacher kørte til sejr i Monacos Grand Prix 2001. Det er auktionshuset Sotheby´s der sælger den ikoniske bil, og de angiver ikke en estimeret pris. En pæn måde at sige: ’Hvis du behøver at spørge om prisen har du ikke råd’.

NASCAR-LEGENDE BESØGER ASTON MARTIN

Aston Martin fejrede ’Mekanikernes Måned’ (yeps – den findes!) sammen med partner Valvoline Oil ved at invitere NASCAR-legenden Jeff Gordon til det nye teamhovedkarter i Silverstone. 50 lokale mekanikerlærlinge var også inviteret, og Gordon kommenterede besøget således: ”Det var virkelig spændende at opleve et F1-hovedkvarter og sammenligne med det med vores NASCAR-faciliteter. Mekanikere er en af de ting vi har til fælles – de spiller en afgørende rolle begge steder.”