+45 7020 6383 info@gptours.dk
+45 7020 6383 info@gptours.dk

John Nielsen

Racerkører
FØDSELSÅR:   1956
FAMILIE:   Gift, 4 børn

UDDANNELSE:  Racerkører

John Nielsen

TV kommentator, teamchef & foredragsholder
DRØMMEN OM FORMEL 1

John Nielsen, møbelhandlerens søn fra Vojens, er én af Danmarks absolut mest vindende racerkørere gennem tiden. Et ægte motorsports koryfæ.

Allerede som 11 årig (1967) prøvede John gokart banen i Vojens. Den lå i baghaven og blev snart hans andet hjem. Den unge knægt var hurtig og ikke et sekund i tvivl om fremtiden…. Efter 5 år i gokarten blev alt udstyr solgt og sammen med broderen blev der investeret i en Formel Ford. Pengene blev skaffet ved at tune knallerter etc. Samtidig var John en rask fyr som ikke var bleg for at spørge til sponsorater.

Som 18-årig rykkede han op i Formel Ford klassen hvor han vandt han sit første DM året efter. Men John var gjort at et særligt stof… der skulle mere til. Motorsport var stadig lille i Danmark og han forstod at skulle det blive til noget, så måtte han til udlandet. I 1976, 1977 og 1978 kørte han Formel 3 på de europæiske baner i Monza, Nurburgring, Spa etc. i håb om at slå sig fast internationalt. Hånden på hjertet – det gik slet ikke og der var lang vej til Europamesterskabet. Penge var der ikke mange af og undervejs sov de i lastbilen. Men de var unge og troede på at træerne voksede ind i himlen. 

I 1979 skiftede John Nielsen til den billigere udgave Formel Super VW og året efter var han Europamester. 3 år i streg nappede han denne titel og det internationale gennembrud var slået fast – og det var kælenavnet Super John også. Tiden var inde til et “come back” i Formel 3 – lillebroderen til Formel 1. Denne gang var det med VW-fabrikken som partner og en rigtig seng hver nat. Resultaterne udeblev ikke. Første år tilbage i Formel 3 vandt han det tyske Formel 3 mesterskab og året efter blev det til en anden plads i EM-serien. I 1984 skulle det endelige skridt til Formel 1 tages – helst med en førsteplads i Monaco. Det var netop sådan Ayrton Senna kom i Formel 1 året inden….

Takterne var ikke at tage fejl af – Super John var den bedste kører i Formel 3 og alle holdt øje med den kække dansker. Skæbnen ville det anderledes. Under løbet i Monaco “kysser” han døden på kinden og i et dramatisk uheld brækker han ryggen og bækkenpartiet. Alle F1 talent-spejdere begyndte at se efter nr. 2, da Johns motorsportskarriere måtte være slut!

Efter fire måneders genoptræning nåede han afslutningen af sæsonen, hvor han vandt løbet i Macao. Og så blev der ellers bud efter den gæve sønderjyde. F1 stod for døren… I 1985 var der kontrakt med VW som droppede hele F1 ideen i sidste øjeblik. Året efter skulle der blot skaffes en halv million så var et sæde i hus. Faktisk var sædet støbt, pedaler klar og alt klar til test, da beskeden indløb… Der er ikke kommet penge… Istedet gik sædet til Martin Brundle. Imens understregede Super John sit være i Formel 3000 de næste par år. Men med 28 år på bagen var vinduet for F1 ved at rinde ud. Alligevel nager det lidt – for hvad kunne det være blevet til…. En kører som Gerhard Berger slog John igen og igen og ikke kun lige, men overbevisende…

Galleri

Racing is living, time between is wasted.

Så tæt på F1…..
Hjemme i skuffen ligger 2 underskrevne F1 kontrakter, men jeg kom bare aldrig ud at køre. Jeg var en del af generationen med Gerhard Berger, Ricardo Patrese, Elio DiAngelis, Allan Prost etc. Da vi kørte Formel 3 sammen vandt jeg, men de blev Formel 1 kørere – det gjorde jeg ikke.

 

John Nielsen
Racerkører
SPORTSVOGNS RACING – EN SUCCES

Der var tid til et skift. John bliver nu sportsvognstjerne i VM seriens topteam Jaguar. Fabrikskører med masser af løb over hele verden. Her starter hans nye storhedstid som Gruppe-C kører. Første år (1987) vinder han sit første VM løb, året efter vinder han 24 timers løbet på Daytona og i 1990 bliver han første dansker der vinder 24 timers løbet i Le Mans – alt sammen med Jaguar. Det stod klart – den bomstærke og stabile dansker var som skabt til langdistanceløb.

Le Mans skal vise sig at være det nye store… og Vojens knægten var den første dansker der trak proppen af den franske klassiker og serverede Le Mans sejren for det brede danske publikum. Og mens champagnen brusede var det glemt at debuten i 1985 var mere dramatisk… Med 300 km/t lettede hans Sauber af ukendte årsager ned langs Mulsanne langsiden og John foretog to komplette saltomortaler i luften inden han igen landede 312 meter inde på græsset – helt uskadt…..Bilen var dog færdig og det blev ikke til nogen start det år. 

Le Mans passede iøvrigt perfekt til John. Dengang blev der i snit 72 grader inde i bilerne og for mange var det den største fjende. Men Johns træning var tilrettelagt efter det…. Hjemme trænede han med dragt og hjelm på motionsckel med en puls på 160 i deres egen sauna…..Respekt! Undervejs på et 24 timers Le Mans løb drak han 25L væske og havde alligevel tabt 5 kg efter løbet. Det var en ren sensation da John Nielsen vandt den sejr og begejstringen i Danmark var uden ende. Og så sad han forresten selv bag rattet 14 ud af 24 timer.

Siden 1985 har John været til start i 18 Le Mans. Fra årtusindskiftet satsede John primært på den danske standardvognsmesterskab DTC og et par Le Mans – bl.a. med Team Essex som både kører og teamchef i en ægte danskerbil.  I februar 2016 pensionerede John Nielsen sig selv som aktiv kører efter en glorværdig karriere til inspiration for unge danske racerkørere. Han er nu en “voksen” mand med en god pose erfaring som han øser ud af. 

John Nielsen har kørt racerløb over hele verden med succes i alle kategorier, og han har deltaget – og også været en af de absolutte spydspidser – i den nationale DTC serie igennem mange år sideløbende med deltagelsen på Le Mans og andre internationale løb i den internationale sportsvognsverden.

I dag lever han stadig af det som altid har været han passion – nemlig motorsport. Udover at være en del af GPT´s ekspertpanel er John er endvidere kommentator på dansk TV, han holder foredrag, laver kørerkurser etc. På hans venlige jyske facon giver John Nielsen sine  tilhører valuta for pengene. Han er en dygtig formidler og giver et unikt blik ind i den fascinerende motorsportsverden. 

VIDEN OM MOTORSPORT
Formel 190%
Le Mans100%
IMSA / WEC85%

GPT´s ekspertpanel

Vil du læse mere om de andre medlemmer af ekspertpanelet, så har Grand Prix Tours en fin beskrivelse af alle