Ole Schack er måske mindre kendt – eller måske ikke….
Ole startede som fejedreng i et lokalt automobilværksted i Syddanmark – nærmere betegnet Sdr. Hygum som er beliggende 5 km fra GP Tours hovedkontor i Rødding. Chefen Flemming kørte lidt ræs og havde en Formel Ford 2000 racer stående i værkstedet. Snart udviklede der sig et kærlighedsforhold til bilen og Ole brugte weekenderne på at tage med som hjælper og siden mekaniker for chefen.
Go-cart sporten blev i disse år også testet, men det stod hurtigt klart at talentet i pitten var større end bag rattet. Efter en række succesfulde år på Jyllandsringen først for chefen og siden for Racing Danmark teamet med Karsten Ree i ryggen, fik han chancen i Formel 3000 i England – og med samme succes. I 2004 startede han som mekaniker for Jaguars Formel 1 Team. Et fast job som Formel 1 mekaniker i den allerfineste række – Formel 1 – Kongeklassen. En drengedrøm gik i opfyldelse.
Året efter gik videre til det til nystartede Red Bull og der har han været siden. Først med David Coulthard som kører, derefter Sebastian Vettel som blev verdensmester flere gange og på nuværende tidspunkt skruer han for Max Verstappen. Noget tyder på at han her er landet på den rette hylde. Han stortrives i Red Bull familien, hvor han tilbringer mere tid sammen med teamet, end med sin egen familie fortæller Ole Schack.
Folk ser det glamourøse show med dyre biler og champagnen der sprøjter. Men at være F1 mekaniker er hårdt arbejde og mange timer. Bilen skal pakkes ud og pakkes ned, den skal indstilles og skrues, og somme tider også repareres. Med 90 mekaniker i Red Bull er der mange til jobbet men ikke en for meget. Livet som Formel 1 mekaniker er ikke en guldgrube, men oplevelserne kan ikke opgøres i penge. Glæden ved at vinde løb er ren adrenalin som er svært vanedannende. Og så er der jo en gulerod ved en sejr…. Hos Red Bill får mekanikerne bonus for sejre – men ikke en øre for overarbejde!
Kun to teammedlemmer har været med på hele rejsen og arbejdet til samtlige grandprixer, siden Jaguar fra 2005 blev til Red Bull Racing. Den ene hedder Christian Horner og er teamchef. Den anden er fra Sdr. Hygum i Sønderjylland og er mekaniker …
Når Ole deltager i RaceNight opdateres vore gæster med info direkte fra pitten. Det er særligt til Østrigs Grand Prix hvor Ole kommer og beretter…. Men somme tider kan han også nå det i Singapore og andre steder hvor banen og hotel/lejr ligger nær hinanden. Det kræver dog at Verstappen ikke crasher bilen for meget. Ole har aldrig travlt til RaceNight. Han er en super fyr og har tid til at snakke længe. Spørgsmålene kommer i et væk og det ser ud til han nyder RaceNight lige så meget som vore gæster.