Velkommen til Le Mans

Danske topkørere stærkt repræsenteret i Le Mans

Velkommen til Le Mans 2024

DANMARKS STØRSTE MOTORLØB KØRES I FRANKRIG

Lyder det tosset? Det er ikke desto mindre en kendsgerning, at 24-timersløbet i Le Mans samler flere danske tilskuere end Jyllands-Ringen, Padborg Park og Ring Djursland. De seneste år er interessen for Le Mans steget eksplosivt, og omkring 20.000 danskere ventes at være på plads, når 2024-udgaven af 24-timersløbet starter lørdag d. 15. juni klokken 16.00.

Mange af de danske Le Mans-fans får hovedkvarter i Grand Prix Tours´ lejr. Det er i al beskedenhed også det bedste udgangspunkt for den optimale Le Mans-oplevelse. Her er alle typer indkvartering, fine bade- og toilet-faciliteter, vores egen bar og restaurant og de bedste guider. Og så har vi aftale med de fleste danske kørere, der møder op til interviews, autografer og selfies.

Det er alt sammen noget, vi har bygget op gennem mange år. Vi fejrede i 2023 25-års jubilæum på Le Mans. Vores ’sølvbryllup’ med arrangørerne ACO har ført til, at vi nu er Danmarks eneste officielle agent for løbet. Det betyder blandt andet, at vi har eksklusiv adgang til de eftertragtede billetter. Det kan godt være, at arrangørerne melder ’alt udsolgt’, men Grand Prix Tours kan altid hjælpe, hvis du vil opleve Danmarks…nej: Verdens største motorløb!

De mange danske tilskuere kommer til Le Mans, fordi vores lille land er blevet en stormagt i 24-timersløbet. Det var vi også i begyndelsen af dette årtusinde, hvor Tom Kristensen vandt løbet ni gange. Siden da har danske kørere vundet klassesejre, men den seneste rød-hvide total-sejr stod Le Mans-kongen Kristensen for i 2013.

Nu er det realistisk – eller måske ligefrem sandsynligt? – at Danmark får en ny total-vinder. I hvert fald er danske kørere i de fleste af de topteams, der skal kæmpe om sejren i Le Mans 2024.

le mans - pit stop
le mans præmie overrækkelse

Sidste år blev Toyota væltet ned fra Le Mans-tronen. Fra 2018-22 vandt japanerne 24-timersløbet fem gange i træk, men i 2023 kom Ferrari´s nye Hypercar-team først i mål. Den Stejlende Hingst har med i alt 10 sejre en glorværdig Le Mans-historie, men indtil sidste år lå den seneste Ferrari-sejr helt tilbage i 1964.

Men nu er Ferrari tilbage i toppen af international sportsvogns-racing og de har en dansker på holdet. 27-årige Nicklas Nielsen spillede en central rolle i udviklingen af Ferraris Hypercar 499P, og hans bil startede fra pole position i Le Mans-debuten sidste år. Småproblemer betød, at Nielsen og co ’kun’ sluttede på femtepladsen, men løbets anden 499P´er vandt. I år kan det meget vel være Nicklas, der kommer øverst på podiet.

Porsche er det mest vindende mærke i Le Mans-historien. Alene af den grund er den tyske fabrik blandt favoritterne i 2024, hvor 963-modellen er forbedret markant i forhold til sidste år. 33-årige Michael Christensen har allerede en lang, glorværdig Le Mans-karriere med Porsche bag sig (GT-vinder 2028), og i år kan han i 963´eren vinde 24-timersløbet generelt.

Michael Christensen er ikke den eneste danske 963-kører i Le Mans 2024. Porsche leverer et par biler til det engelske JOTA-team, der har hyret 23-årige Oliver Rasmussen som kører. Rasmussen bliver en af de yngste Hypercar-kørere i Le Mans, men han læner sig op af erfarne kræfter: 44-årige Jenson Button, Formel 1-verdensmester 2009 og Kevin Magnussens første F1-teamkammerat, bliver sammen med Philip Hanson danskerens codrivers.     

29-årige Mikkel Jensen fortsætter i Peugeots Hypercar-team. 2023 var en skuffelse for det franske team med de stolte Le Mans-traditioner. Historien viser, at Peugeot før eller siden får kæmpet sig til tops, og det kan ske allerede i år, for det franske team har arbejdet hårdt med den avancerede 9X8-model hen over vinteren.

Hypercar-klassen tæller også biler fra Alpine (med blandt andre Mick Schumacher), Cadillac, BMW, Lamborghini og Isotta Fraschini. Det er det stærkeste felt i mange, mange år – måske nogensinde!

LMP2-klassen, der de seneste år ofte har leveret noget af det bedste close-race i sportsvogns-racing, er nu nedlagt i VM-sammenhæng. Men i Le Mans holder man fast i den populære klasse, hvor 15 pladser i 2024-feltet er reserveret til LMP2-biler.

GT-Am klassen afløses af GT3, hvor der også er danske favoritter. Michelle Gatting, der var tæt på en podie-placering sidste år, fortsætter hos Iron Dames, der nu satser på en Lamborghini og de tidligere GT-verdensmestre Marco Sørensen og Nicki Thiim har begge skrevet langtidskontrakter med Aston Martin. I 2024 gælder det GT3-klassen i en opdateret Vantage, men på længere sigt håber danskerne at få sæder i den Valkyrie Hypercar Aston Martin arbejder på.

Jo – lille Danmark spiller en stor rolle i Le Mans!

Fakta om Le Mans

Længste distance

I 2010 kørte vinderen 397 omgange i en Audi R15+. Det er rekorden og svarer til godt 5.410 km.

Tophastighed

Højeste hastighed målt på Le Mans er 405 km/t op ad Mulsanne-langsiden i 1988, inden chikanerne kom.

Flest sejre

Danske Tom Kristensen  – også kendt som Mr Le Mans – har vundet løbet 9 gange fra 1997 til 2014.

Flest løb

Henri Pescarolo er franskmand og har fra 1966 til 1999 deltaget i 33 Le Mans-løb med 4 sejre til følge.

Antal tilskuere

Mens der er 250.000-300.00 tilskuere “live” til Le Mans, så er der mere end 110 mio. tv-seere i 190 lande.

Færreste gennemførte

I 1979 var 51 biler klar til start. Af dem var der  kun 7, som fuldførte 24-timers løbet.

Stjernestøv

I 1979 deltog Hollywood-stjernen Paul Newmann i Le Mans. Han endte som toer i sin Porsche 935.

Yngste vinder

I 1996 vandt Alexander Wurz Le Mans i sit første forsøg som blot 22-årig. Den ældste vinder var 48 år og vandt i 1949.